Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu CBG/NAPNB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Anna, Mgr.
  • Soukupová Klára, Mgr.
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Náslechová praxe na škole s následným rozborem hodiny, hospitační pozorování zaměřená na činnost učitele a žáka (studenta).

Studijní aktivity a metody výuky
Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student by měl mít zájem o studium učitelství, měl by mít zájem o biologické obory
Odborné dovednosti
zaznamenat klíčové momenty a situace při vyučování
pozorovat vyučování jako komplexní soubor činností učitele i žáků
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát formy, metody a prostředky vyučování.
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace a uvést příklady z navštívených hodin
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady z navštívených hodin
popsat časové rozložení a strukturu vyučovací hodiny na příkladech
Odborné dovednosti
analyzovat vyučovací proces z hlediska využívání forem, metod a prostředků
analyzovat vyučovací hodinu z psychodidaktického hlediska (volba výukových metod, organizačních forem, časové rozvržení, hodnocení apod.)
analyzovat hodinu z ontodidaktického hlediska (odborná správnost, přiměřenost danému věku žáků, didaktická transformace odborných poznatků)
hodnotit vybrané výukové situace a interakce a své hodnocení obhájit pomocí relevantních argumentů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr