Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu CBG/NAPNG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti navštíví 5 vyučovacích hodin zeměpisu na škole příslušného stupně. Studenti pozorují průběh výuky a analyzují ji pomocí metodiky 3A (anotace, analýza, alterace). Studenti hodnotí jednotlivé složky výuky v rámci diskuse s vyučujícím a následně v písemném rozboru.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studijní praxe, Samostatná práce studentů
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat výukové metody a organizační formy a popsat jejich specifika, výhody a nevýhody
popsat možnosti vhodné motivace pro geografická témata
popsat možnosti a způsoby hodnocení žáků a jejich výstupů
vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku zeměpisu a objasnit jejich přínos
Odborné dovednosti
analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání
správně definovat výukové cíle hodiny
sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace a uvést příklady z navštívených hodin
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady z navštívených hodin
popsat časové rozložení a strukturu vyučovací hodiny na příkladech
Odborné dovednosti
analyzovat vyučovací hodinu z psychodidaktického hlediska (volba výukových metod, organizačních forem, časové rozvržení, hodnocení apod.)
analyzovat hodinu z ontodidaktického hlediska (odborná správnost, přiměřenost danému věku žáků, didaktická transformace odborných poznatků)
hodnotit vybrané výukové situace a interakce a své hodnocení obhájit pomocí relevantních argumentů
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. 2022. ISBN 978-80-280-0241-1.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr