Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu CBG/NAPXB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Nová Anna, Mgr.
  • Soukupová Klára, Mgr.
Obsah předmětu
Náslechová praxe na škole s následným rozborem hodiny, hospitační pozorování zaměřená na činnost učitele a žáka (studenta).

Studijní aktivity a metody výuky
Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student by měl mít zájem o studium učitelství, měl by mít zájem o biologické obory
vysvětlit základní pojmy pro popis výuky
popsat základní strukturu vyučovací hodiny
Odborné dovednosti
zaznamenat klíčové momenty a situace při vyučování
pozorovat vyučování jako komplexní soubor činností učitele i žáků
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
yjmenovat nejčastěji využívané vyučovací metody a organizační formy vyučování a zhodnotit jejich klady a zápory
popsat způsoby motivace žáků ve výuce a uvést příklady vhodné motivace
popsat způsoby hodnocení žáků
Odborné dovednosti
zhodnotit vyučovací hodinu přírodopisu z formálního hlediska (posoudit vhodnost zvolených metod, organizačních forem, způsob motivace a evaluace žáků)
zhodnotit vyučovací hodinu přírodopisu z obsahového hlediska (posoudit správnost odborné náplně a přiměřenost dané věkové skupině)
zdůvodnit hodnocení formální i obsahové části hodiny a podpořit hodnocení vhodnými příklady z náslechových praxí
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Klinická praxe pod dohledem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Rada didaktiků FPE. Pedagogická praxe - metodické pokyny. ZČU Plzeň, 2000.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr