|
Vyučující
|
-
Barth Václav, prof. RNDr. CSc.
-
Heckelová Ivana, Mgr.
-
Urieová Nikola, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Náslechová praxe na škole s následným rozborem hodiny, hospitační pozorování zaměřená na činnost učitele a žáka (studenta).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student by měl mít zájem o studium učitelství, měl by mít zájem o biologické obory |
| vysvětlit základní pojmy pro popis výuky |
| popsat základní strukturu vyučovací hodiny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zaznamenat klíčové momenty a situace při vyučování |
| pozorovat vyučování jako komplexní soubor činností učitele i žáků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| yjmenovat nejčastěji využívané vyučovací metody a organizační formy vyučování a zhodnotit jejich klady a zápory |
| popsat způsoby motivace žáků ve výuce a uvést příklady vhodné motivace |
| popsat způsoby hodnocení žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit vyučovací hodinu přírodopisu z formálního hlediska (posoudit vhodnost zvolených metod, organizačních forem, způsob motivace a evaluace žáků) |
| zhodnotit vyučovací hodinu přírodopisu z obsahového hlediska (posoudit správnost odborné náplně a přiměřenost dané věkové skupině) |
| zdůvodnit hodnocení formální i obsahové části hodiny a podpořit hodnocení vhodnými příklady z náslechových praxí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
-
Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Rada didaktiků FPE. Pedagogická praxe - metodické pokyny. ZČU Plzeň, 2000.
-
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
|