Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu CBG/NAPXG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti navštíví 5 vyučovacích hodin zeměpisu na základních i středních školách. Studenti pozorují průběh vyučování a dělají si poznámky. Při pozorování se zaměřují zejména na: - časový plán hodiny - použité metody - organizační formy výuky - způsoby motivace žáků v hodně - způsoby evaluace a klasifikace Studenti po hodině diskutují své postřehy s vyučujícím.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studijní praxe, Samostatná práce studentů
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy pro popis výuky
popsat základní strukturu vyučovací hodiny
Odborné dovednosti
zaznamenat klíčové momenty a situace při vyučování
pozorovat vyučování jako komplexní soubor činností učitele i žáků
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat nejčastěji využívané vyučovací metody a organizační formy vyučování a zhodnotit jejich klady a zápory
popsat způsoby motivace žáků ve výuce a uvést příklady vhodné motivace
popsat způsoby hodnocení žáků
Odborné dovednosti
zhodnotit vyučovací hodinu zeměpisu z formálního hlediska (posoudit vhodnost zvolených metod, organizačních forem, způsob motivace a evaluace žáků).
zhodnotit vyučovací hodinu zeměpisu z obsahového hlediska (posoudit správnost odborné náplně a přiměřenost dané věkové skupině)
zdůvodnit hodnocení formální i obsahové části hodiny a podpořit hodncení vhodnými příklady z náslechových praxí
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
  • JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • O'LEARY, M. Classroom Observation: A guide to the effective observation of teaching and learning. London, 2013. ISBN 978-0-415-52579-4.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
  • Slavík, J. a kol. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
  • Slavík, J. a kol. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • ŠUPKA, J. aj. Didaktika geografie I. PF MU Brno, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr