Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
-
Soukupová Klára, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do botaniky 2. Rostlinná buňka 1. část: struktura 3. Rostlinná buňka 2. část: procesy na úrovni buňky 4. Histologie 5. Morfologie úvod. Kořen 6. Stonek 7. Pupen. List 1. část 8. List 2. část 9. Morfologie květu 10. Květenství. Opylení, oplození. Embryo 11. Semeno, plod 12. Anatomie a morfologie: mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné. Ontogenetické cykly rostlin 13. Nepohlavní rozmnožování. Životní formy. Biomy, biogeografické oblasti - úvod. Symbiotické vztahy rostlin Cvičení: 1. Úvodní cvičení (botanická literatura, obecný popis symetrií a směrů, latinské názvosloví, herbář) 2. Výtrusné a nahosemenné rostliny (ukázka anatomických a morfologických specifik výtrusných a nahosemenných rostlin) 3. Rostlinná buňka 4. Histologie 1 (parenchym vč. prosenchymu a aerenchymu, kolenchym, sklerenchym, meristémy) 5. Histologie 2 (epidermis vč. trichomů, různé typy listů z hlediska anatomické stavby a ontogenetického vývoje listu) 6. Cévní svazky a stélé (struktura vodivých elementů, typy cévních svazků, typy stélé) 7. Primární a sekundární rostlinné tělo (primární versus sekundární anatomická stavba stonku a kořene) 8. Morfologie kořene, stonku (kořenové zóny, typy stonků dle celkové stavby, dle průřezu, dle vystoupání a dle větvení, metamorfózy stonku) 9. Morfologie listu (odbočování c.s. do listu, přisedání listu, části listu, složené listy) 10. Květ (květní části květů s rozlišenými a s nerozlišenými květními obaly, květní vzorec a diagram, typy srůstu korun/okvětí, typy semeníku, stavba tyčinky, pylové zrno) 11. Květenství a semeno (racemózní a cymózní květenství, embryogeneze, semeno, ariloidy) 12. Plod (apokarpní, cenokarpní, nepravé plody, plodenství a souplodí) 13. Zápočty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni |
znát rostlinná pletiva na gymnaziální úrovni |
znát morfologii rostlinných orgánů na gymnaziální úrovni |
znát ontogenezi rostlin a jejich rozmnožování na gymnaziální úrovni |
znát zásady systematiky na gymnaziální úrovni |
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát stavbu a procesy v rostlinné buňce |
znát anatomickou stavbu primárního i sekundárního rostlinného těla |
znát morfologické struktury rostlin využívané v systematice rostlin jako determinační znaky |
znát různé možné způsoby rozmnožování rostlin |
znát ontogenetický vývoj rostlin s ohledem na významné velké systematické skupiny |
znát běžně užívané odborné termíny popisující obecně rostlinné tělo, ekologickou funkci rostlin v ekosystému, fylogenetické a ekologické vztahy rostlin |
Odborné dovednosti |
---|
umět užívat latinské odborné názvosloví rostlin bez chyb ústně i písemně |
umět odvozovat názvy vyšších taxonomických jednotek v češtině i latině |
umět pozorovat, poznat a popsat struktury rostlinné buňky pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu |
pozorovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
poznat a správně pojmenovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky |
umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury rostlinného těla, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným, strukturám |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Černohorský, Zdeněk. Základy rostlinné morfologie : Celostátní vysokoškolská učebnice. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1967.
-
Slavíková, Zdeňka. Morfologie rostlin : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 1. [dotisk] 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.
|