|
Vyučující
|
-
Urban Petr, doc. RNDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Geografie v kurikulárních dokumentech ČR a v zahraničí. 2. Cíle v geografickém vzdělávání. 3. Plánování vyučovací hodiny geografie. 4. Výukové metody v geografii I (metody slovní + komunikace a interakce). 5. Výukové metody v geografii II (metody názorně-demonstrační, metody praktické + výukové strategie). 6. Organizační formy v hodinách geografie. 7. Motivace při vyučování geografie. 8. Hodnocení a evaluace při vyučování geografie. 9. Reflexe výuky a evaluace její kvality. 10. Učebnice geografie a zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení. 11. Učební pomůcky ve výuce geografie. 12. Metody didaktického výzkumu v geografii a jeho současný stav.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
| posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících SŠ |
| popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
| vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rutinně aplikovat znalosto obecné didaktiky |
| navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
| orientovat se v kurikulárních dokumentech |
| rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR |
| definovat cíle hodiny geografie odpovídající úrovni SŠ |
| znát metody hodnocení a možnosti jejich použití pro hodnocení práce studentů při vyučování zeměpisu/geografie |
| jmenovat příklady učebnic zeměpisu pro SŠ a hodnotit jejich kvalitu dle různých kritérií |
| znát základní výzkumné metody pedagogického výzkumu a jmenuje významné publikace v oblasti didaktiky geografie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| plánovat a realizovat vyučovací hodinu geografie |
| jmenovat, analyzovat a porovnat vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování geografie na úrovni SŠ |
| sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro SŠ |
| vhodně motivovat žáky pro studium zeměpisu/geografie |
| vybrat a využívat vhodné metody reflexe žákovské práce |
| rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Projektová výuka, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
-
Jones, M. The Handbook of Secondary Geography. Sheffield, 2017. ISBN 9784843771.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
|