Předmět: Oborová didaktika - geografie pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Oborová didaktika - geografie pro SŠ
Kód předmětu CBG/ODGSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sunek Jan, Mgr. Ph.D.
  • Svobodová Linda, Mgr.
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
  • Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Geografie v kurikulárních dokumentech ČR a v zahraničí. 2. Cíle v geografickém vzdělávání. 3. Plánování vyučovací hodiny geografie. 4. Výukové metody v geografii I (metody slovní + komunikace a interakce). 5. Výukové metody v geografii II (metody názorně-demonstrační, metody praktické + výukové strategie). 6. Organizační formy v hodinách geografie. 7. Motivace při vyučování geografie. 8. Hodnocení a evaluace při vyučování geografie. 9. Reflexe výuky a evaluace její kvality. 10. Učebnice geografie a zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení. 11. Učební pomůcky ve výuce geografie. 12. Metody didaktického výzkumu v geografii a jeho současný stav.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících SŠ
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému
Odborné dovednosti
rutinně aplikovat znalosto obecné didaktiky
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky
orientovat se v kurikulárních dokumentech
rutinně užívat korektní geografickou terminologii
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR
definovat cíle hodiny geografie odpovídající úrovni SŠ
znát metody hodnocení a možnosti jejich použití pro hodnocení práce studentů při vyučování zeměpisu/geografie
jmenovat příklady učebnic zeměpisu pro SŠ a hodnotit jejich kvalitu dle různých kritérií
znát základní výzkumné metody pedagogického výzkumu a jmenuje významné publikace v oblasti didaktiky geografie
Odborné dovednosti
plánovat a realizovat vyučovací hodinu geografie
jmenovat, analyzovat a porovnat vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování geografie na úrovni SŠ
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro SŠ
vhodně motivovat žáky pro studium zeměpisu/geografie
vybrat a využívat vhodné metody reflexe žákovské práce
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
  • Jones, M. The Handbook of Secondary Geography. Sheffield, 2017. ISBN 9784843771.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr