|
Vyučující
|
-
Novotný Miroslav, doc. RNDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kurikulum zeměpisu pro ZŠ 2. Cíle ve výuce zeměpisu 3. Metody ve výuce zeměpisu 1 4. Metody ve výuce zeměpisu 2 5. Organizační formy 6. Plánování výuky 7. Hodnocení 8. Motivace 9. Učebnice zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení 10. Učební pomůcky ve výuce zeměpisu 11. Metody didaktického výzkumu v geografii
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
| posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ |
| popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
| vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky |
| navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
| orientovat se v kurikulárních dokumentech |
| rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR |
| definovat cíle hodiny geografie |
| znát metody hodnocení a možnosti jejich použití pro hodnocení práce žáků při vyučování zeměpisu/geografie |
| jmenovat příklady učebnic zeměpisu pro ZŠ a hodnotit jejich kvalitu dle různých kritérií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| plánovat vyučovací hodinu geografie |
| vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ |
| sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro ZŠ |
| motivovat své žáky pro výuku zeměpisu |
| vybrat a využívat vhodné metody reflexe žákovské práce |
| rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Inscenační metody, hraní rolí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 1138386537.
-
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
|