Lecturer(s)
|
-
Sunek Jan, Mgr. Ph.D.
-
Svobodová Linda, Mgr.
-
Bastian Jiří, doc. RNDr. PhD.
-
Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Geography in curriculum of the Czech Republic and abroad 2. Aims in teaching geography 3. Planning of geography lesson 4. Teaching methods in geography I 5. Teaching methods in geography II 6. Organisation forms in geography lessons 7. Motivation in teaching geography 8. Evaluation in teaching geography 9. Communication and relation to the class 10. Geography textbooks for elementary schools and their evaluation 11. Teaching aids in geography lessons 12. Methods in didactical research in geogrpahy and the state of the contemporary research
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Project-based instruction, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ |
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
Skills |
---|
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky |
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
orientovat se v kurikulárních dokumentech |
rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
Competences |
---|
disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
describe the position of geography in the Czech curricular documents |
define goals of geography lesson |
know the assessment methods and the possibilities of their use for assessing pupils' work in geography education |
list geography textbooks for primary schools and evaluate their quality according to various criteria |
Skills |
---|
design a geography lesson |
list, analyze and compare individual teaching methods and appropriately classify and combine them in the framework of geography teaching at primary school level |
compose a correct geographical didactic test at the elementary school level |
motivate pupils for geography education |
select and use appropriate methods of reflection of pupils' work |
develop metacognition of educational process both own and of pupils |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Field trip |
Task-based study method |
Textual studies |
Skills demonstration |
Discussion |
Skills |
---|
Practicum |
Task-based study method |
Multimedia supported teaching |
Individual study |
Lecture with visual aids |
Staging methods, role playing |
Competences |
---|
Task-based study method |
Practicum |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Practical exam |
Seminar work |
Portfolio |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Practical exam |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 1138386537.
-
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
|