Předmět: Obecná zoologie a fyziologie živočichů

« Zpět
Název předmětu Obecná zoologie a fyziologie živočichů
Kód předmětu CBG/OZOPN
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
  • Kubát Ladislav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do obecné zoologie, živočichové a jejich postavení v systému. Stavba živočišné buňky, základy histologie. 2. Epitely, jejich struktura a funkce. Pojivové tkáně a oporná soustava. 3. Svalová tkáň a pohybová soustava, nervová tkáň a nervová soustava, jejich evoluce a fyziologie u živočichů. 4. Tělní tekutiny živočichů, homeostáze a imunologie 5. Cévní soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 6. Dýchací soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 7. Trávicí soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 8. Metabolismus živočichů. 9. Vylučovací soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. Termoregulace a povrch těla. 10. Smyslová soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 11. Látkové řízení těla. 12. Pohlavní soustava a její evoluce u živočichů. Rozmnožování. 13. Ontogeneze, vznik zárodečných listů a tělních dutin.

Studijní aktivity a metody výuky
Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 42 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát biologii živočichů na gymnaziální úrovni
znát biologii buňky na gymnaziální úrovni
znát základy chemie a fyziky na gymnaziální úrovni
znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva
Odborné dovednosti
být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou
Obecné způsobilosti
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
podrobně znát stavbu "živočišné" buňky, především struktur souvisejících s jejím metabolismem a komunikací mezi buňkami
podrobně znát obecnou strukturu tkání i jednotlivé typy, včetně morfogeneze
znát podstatu fyziologických dějů probíhajících v tělech živočichů
umět popsat stavbu a funkci všech orgánových soustav v kontextu se zoologickým systémem a evolucí těchto soustav
porozumět ontogenetickému vývoji včetně vzniku a původu jednotlivých zárodečných listů
znát ontogenetický původ orgánů v těle živočicha
Odborné dovednosti
chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď živočichů
aplikovat fyzikální a chemické principy na fyziologické děje a propojit je se stavbou tkání
umět pozorovat, poznat a popsat struktury tkání a orgánů živočichů pozorovatelné v mikroskopu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Laboratorní praktika,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Laboratorní praktika,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Doporučená literatura
  • Gaisler, J, Zima, J. Zoologie obratlovců.. Praha, 2007.
  • Gilbert, S.F. Developmental Biology. Sunderland, 2000.
  • Hruška M. Fyziologie živočichů a člověka I. a II.. Hradec Králové, 2012.
  • Janqueira, L.C., Carneiro J., Kelly, R. Základy histologie. Jinočany, 1997.
  • Jánský L., Novotný J. Fyziologie živočichů a člověka.. Praha, 1981.
  • Knoz, J. Obecná zoologie. I. a II. díl. PřF UJEP Brno, 1993.
  • Romanovský, A. Obecná biologie : celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1985.
  • Silbernagl S., Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Praha, 2004.
  • Sládeček, František. Rozmnožování a vývoj živočichů : Základy vývojové biologie : Celost. vysokošk. učebnice pro přírodověd. fakulty. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha : Academia, 1986.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr