Vyučující
|
-
Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Souvislá výstupová praxe studenta na vybraném typu školy pod vedením provázejícího pedagoga. - Průběžná reflexe praxí s provázejícím pedagogem. - Podrobná reflexe vybrané výukové situace pomocí metodiky 3A (anotace, analýza, alterace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků |
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace |
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání |
správně definovat výukové cíle hodiny |
sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
formulovat cíle a obsah vyučovací hodiny v návaznosti na kurikulum daného ročníku a stupně vzdělávání |
obhájit přípravu na hodinu vzhledem k vytyčeným cílům hodiny |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat přípravu na hodinu v praxi se žáky daného stupně vzdělávání |
rozpoznávat reakce žáků na různé výukové situace a přizpůsobovat jim vhodně průběh hodiny (práce s vyučovacími meodami, organizačními formami, způsobem motivace, časovým rozvržením apod.) |
analyzovat odučenou hodinu z hlediska splnění cílů a z hlediska postupu, který byl zvolen k jejich splnění |
reflektovat zkušenosti z odučených hodin při přípravě hodin budoucích |
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
-
Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
-
LOKAJÍČKOVÁ, V. Výuková situace: Teplá a studená fronta aneb jak rozvíjet kompetenci k učení v zeměpise. Brno: Masarykova univerzita. 2013.
-
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
|