Předmět: Pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe
Kód předmětu CBG/PPZG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Souvislá výstupová praxe studenta na vybraném typu školy pod vedením provázejícího pedagoga. - Průběžná reflexe praxí s provázejícím pedagogem. - Podrobná reflexe vybrané výukové situace pomocí metodiky 3A (anotace, analýza, alterace)

Studijní aktivity a metody výuky
Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady
Odborné dovednosti
analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání
správně definovat výukové cíle hodiny
sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi
Výsledky učení
Odborné znalosti
formulovat cíle a obsah vyučovací hodiny v návaznosti na kurikulum daného ročníku a stupně vzdělávání
obhájit přípravu na hodinu vzhledem k vytyčeným cílům hodiny
Odborné dovednosti
aplikovat přípravu na hodinu v praxi se žáky daného stupně vzdělávání
rozpoznávat reakce žáků na různé výukové situace a přizpůsobovat jim vhodně průběh hodiny (práce s vyučovacími meodami, organizačními formami, způsobem motivace, časovým rozvržením apod.)
analyzovat odučenou hodinu z hlediska splnění cílů a z hlediska postupu, který byl zvolen k jejich splnění
reflektovat zkušenosti z odučených hodin při přípravě hodin budoucích
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová konzultace,
Studijní praxe,
Klinická praxe pod dohledem,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
  • Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
  • LOKAJÍČKOVÁ, V. Výuková situace: Teplá a studená fronta aneb jak rozvíjet kompetenci k učení v zeměpise. Brno: Masarykova univerzita. 2013.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr