Předmět: Propedeutika výuky geografie

« Zpět
Název předmětu Propedeutika výuky geografie
Kód předmětu CBG/PVG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Linda, Mgr.
  • Sunek Jan, Mgr. Ph.D.
  • Honzíková Hana, RNDr. Ph.D.
  • Beneš Vladimír, RNDr. Ph.D.
  • Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti na základě vlastních zkušeností popisují současný stav výuky geografie z pozice žáka a porovnávají zkušenosti z různých institucí. Studenti se seznámí s podobou geografického vzdělávání v minulosti a současnosti a problematikou zakotvení výuky geografie v kurikulárních dokumentech. Studenti poznají základní pojmy z oboru didaktiky geografie a didaktický potenciál hlavních geografických témat. Studenti pochopí syntetizující přístup ve výuce geografie a pozici geografie v mezipředmětových vazbách a environmentálním vzdělávání. Na příkladech jsou studentům demonstrovány přístupy k výuce geografie na různých vzdělávacích institucích a specifika přístupu ke geografickým vědám v zahraničních vzdělávacích systémech. Studentům je demonstrována podoba výuky geografických témat v alternativních systémech vzdělávání (Montessori, Waldorf, Dalton aj.). Proč a koho učíme geografii. Základní terminologie výuky geografie. Historie výuky geografie. Moderní trendy v přístupu k výuce geografie. Didaktický potenciál hlavních geografických témat. Výuka geografie a mezipředmětové vazby. Specifika výuky geografie v zahraničí. Podoba výuky geografických témat v alternativních školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokazovat zájem o studium geografie
popsat své zkušenosti s výukou zeměpisu na SŠ
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu
Výsledky učení
Odborné znalosti
prokázat připravenost na další studium výuky zeměpisu
vysvětlovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy
posuzovat historii výuky zeměpisu na českých školách
Odborné dovednosti
porovnávat zahraniční vzdělávací systémy
popisovat specifika výuky zeměpisu na SŠ, kde studoval
hodnotit (reflektovat) vlastní vstupní oborové znalosti a dovednosti
hodnotit (reflektovat) vlastní vstupní didaktické znalosti a dovednosti
porozumět problematice metakognice v učebním procesu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Doporučená literatura
  • Balderstone, D. Secondary Geography Handbook. Sheffield, 2006. ISBN 978-18-4377-165-4.
  • Bierman, P. R., Montgomery, D. R. Key concepts in Geomorphology.
  • David, K. Methodika vyučování zeměpisu ve školách obecných a měšťanských. Velké Meziříčí, 1916.
  • Gersmehl, P. Teaching Geography. New York, 2014. ISBN 978-14-6251-641-4.
  • Holmes, D., Farbrother, D. A-Z Advancing Geography: Fieldwork. Sheffield, 2000. ISBN 978-18-9908-579-8.
  • Ida, Y., Yuda, M., Shimura, T., Ike, S., Ohnishi, K., Oshima, H. Geogrpahy Education in Japan. Tokyo, 2015. ISBN 978-4-431-24952-9.
  • Jones, M. The Handbook of Secondary Geography. Sheffield, 2017. ISBN 9784843771.
  • Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7652-5.
  • Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
  • Kyriacou, Ch. Essential Teaching Skills. Oxford, 2014. ISBN 978-1408523155.
  • Lambert, D., Balderstone, D. Learning to Teach Geogrpahy in the Secondary School: A Companion to School Experience. London, 2009. ISBN 978-04-1543-786-8.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Mitchell, D. Living geography: Exciting futures for teachers and students. Cambridge, 2007. ISBN 978-1-899857-20-3.
  • Morgan, J. Teaching Secondary Geography as if the Planet Matters. London, 2012. ISBN 978-04-1556-388-8.
  • Petty, G. How to Teach Even Better: An Evidence-Based Approach. Oxford, 2018. ISBN 978-19-841410-0.
  • Punch, Keith; Oancea, Alis. Introduction to research methods in education. 2nd edition. 2014. ISBN 978-1-4462-6074-6.
  • Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
  • Scoffham, Stephen. Primary Geography Handbook.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr