|
Lecturer(s)
|
-
Šurkalová Petra, RNDr. Ph.D.
-
Vaculík Vojtěch, RNDr. Ph.D.
-
Motl Jan, Ing.
-
Bokotová Iva, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Day 1: Practical demonstration of sampling and measurement in the field. Proposal and presentation of a field project (schedule, methods), discussion about project topics. Day 2-4: Individual fieldworks and measurement in the lab (mapping, sampling, measurements, data processing). Day 5: Presentation of data outputs.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with practical applications, Discussion, Individual study, Lecture with visual aids, Practicum, Field trip
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 24 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Preparation for laboratory testing; outcome analysis (1-8)
- 8 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 25 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 16 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| vytvořit tabulku a základní typy grafů |
| zaznamenat základní polohová data do mapy |
| vysvětlit základní pojmy obecné fyzické geografie |
| reprodukovat zákonitosti bezpečnosti práce a pohybu v terénu |
| Skills |
|---|
| stanovit časový harmonogram činnosti |
| analyzovat mapové podklady |
| hodnotit data vizualizovaná v jednoduchých grafech a tabulkách |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| definovat cíle terénního výzkumu |
| stanovit základní postup terénního výzkumu |
| vytvořit tabulky a grafy z dat získaných vlastním měřením |
| popsat fyzickogeografické charakteristiky zvoleného zájmové území na základě terénního výzkumu |
| Skills |
|---|
| aplikovat základní metodické postupy v reálném terénu |
| odebrat vzorky pro různé typy analýz |
| samostatně interpretovat výsledky získané terénním měřením |
| obhájit zvolené metodické postupy |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture with visual aids |
| Practicum |
| Field trip |
| Individual study |
| Interactive lecture |
| Discussion |
| assessment methods |
|---|
| Project |
|
Recommended literature
|
-
Činčera, Jan; Holec, Jakub. Terénní výuka ve formálním vzdělávání. 2016.
-
Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha: Academia. Academia Praha, 2003.
|