Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, přehled literatury. Charakteristika strunatců a jejich postavení v živočišné říši. Charakteristika, systém a morfologie podkmenů Tunicata a Acrania. 2. Charakteristika a morfologie podkmene Craniata. 3. Fylogenetické dělení skupiny Craniata. Komplexní charakteristika skupiny Agnatha, vymezení skupiny Gnathostomata, problematika fylogeneze. 4. Nadtřída Gnathostomata: třídy Placodermi, Acanthodii, Chondrichthyes. 5. Fylogeneze Osteognathostomata. Actinopterygii (charakteristiky a systém). 6. Sarcopterygii - Amphibia (charakteristiky a systém). 7. Amniota - výstup na souš. Reptilia (problematika fylogeneze, charakteristika skupiny) 8. Reptilia - systém pro významné čeledi a druhy. 9. Aves (charakteristiky a systém - Paleognathae, bazální skupiny Neognathae - Galliformes, Anseriformes). 10. Aves - systém - zbylé skupiny Neognathae. 11. Mammalia - charakteristika skupiny 12. Mammalia - fylogenetické členění, systém (Prototheria, Metatheria, Xenarthra, Afrotheria) 13. Mammalia- systém (Boreotheria)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znáti obecnou zoologii na bakalářské úrovni |
znát pravidla tvorby biologických systémů |
znát systematickou zoologii na gymnaziální úrovni |
umět popsat postavení významných skupin strunatců rostlin v zoologickém systému |
Odborné dovednosti |
---|
poznat běžné zástupce české fauny obratlovců na gymnaziální úrovni |
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát morfologii, anatomii, ekologii základních skupin pláštěnců, kopinatců a obratlovců |
umět definovat klíčové fylogenetické události, které jsou významnými determinačními znaky oddělující významné skupiny strunatců |
Odborné dovednosti |
---|
umět užívat latinské odborné názvosloví strunatců bez chyb |
poznat typické zástupce významných skupin strunatců na úrovni bakalářského studia biologie |
umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury strunatců, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným strukturám |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Gaisler, J. - Zejda, J. Savci. Aventinum Praha, 1997.
-
Gaisler, Jiří; Zima, Jan. Zoologie obratlovců. 3., přepracované vydání. 2018. ISBN 978-80-200-2702-3.
-
Rosypal, Stanislav. Fylogeneze, systém a biologie organismů : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedag. a přírodovědeckých fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-22815-1.
-
Sigmund, L. a kol. Zoologie strunatců. Karolinum Praha, 1994.
-
Sigmund, Leo; Bajtlerová, Pěva. Pitevní a osteologické praktikum obratlovců : Určeno pro posl. fak. přírodovědecké. 3. vyd. (v St. pedag. nakl.adatelství 1. vyd.). Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-7066-200-X.
|