Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 2 - přírodověda

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 2 - přírodověda
Kód předmětu CBG/Č1S2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolací Slavěna, PhDr.
  • Šabata Pavel, PaedDr. CSc.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Soukupová Klára, Mgr.
Obsah předmětu
1. Aplikace přůřezových témat do výuky. Didaktický a faktografický rozbor průřezových témat se zaměřením na osobnostní, sociální a morální rozvoj osobnosti (mezilidské vztahy, komunikace, etiketa apod.). 2. Didakticko-faktografická analýza tématu Lidé kolem nás zaměřená na rodinu, sexualitu, kulturu, náboženství a práva člověka, osobní bezpečí, krizové situace, integrovaný záchranný systém apod. 3. Didakticko-faktografická analýza různých typů gramostností přírodovědná a environmentální gramotnost, finanční gramotnost, informační gramotnost, mediální gramotnost, zdravotní gramotnost, apod. 4. Didakticko-faktografická analýza tématu Člověk a zdraví lidské tělo, jeho základní funkce a projevy. 5. Didakticko-faktografická analýza Člověk a zdraví rozdíly mezi ženou a mužem, základy lidské reprodukce a vývoj jedince (ontogeneze člověka), partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy. 6. Didakticko-faktografický rozbor péče o zdraví, životní styl, denní režim, životospráva, nepřenosné a přenosné nemoci, prevence nemocí a úrazů. 7. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody, životní podmínky, rovnováha v přírodě a vzájemné vztahy v přírodě. 8. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev lesní ekosystémy. 9. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev ekosystémy okolí vod. 10. . Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev okolí lidských obydlí, pole, louka, zahrada. 9. 11. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR bezobratlí (kroužkovci, měkkýši, korýši, pavoukovci, hmyz) stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka. 12. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR obratlovci (ryby, obojživelníci, plazi) stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka. 13. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR obratlovci (ptáci a savci) stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka, domácí zvířata.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základních znalostech ze studia přírodních věd ze střední školy.
Aplikovat znalosti získané v předmětu KPG/Č1S1.
Odborné dovednosti
Provést vybraná pozorování a pokusy a využít svých zkušeností a dovedností ze studia přírodních věd na základní a střední škole.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití. Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět.
Student dokáže provést didakticko-faktografickou analýzu globálních problémů lidstva, rozmanitosti přírody, životní podmínky, vybrané ekosystémy, neživou přírodu, význam vody a vzduch pro život, fauny ČR.
Odborné dovednosti
Student dokáže připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi. Student dokáže vést přírodovědná pozorování. Student dokáže připravit a realizovat jednoduché přírodovědné pokusy. Student dokáže vyhledat odbornou i populárně naučnou literaturu zaměřenou na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Studen dokáže formulovat učební úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student pracuje s atlasy přírodnin, klíči přírodnin a zpracuje zoologické karty a herbář rostlin. Student dokáže rozpracovat tematické vzdělávací plány pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • BABIAKOVÁ, S., KRATOCHVÍLOVÁ, J., DOUŠKOVÁ, A., PODROUŽEK, L.:. Obsahová integrácia v elementárnej a predškolskej edukácii.. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2009.
  • Podroužek, L. Člověk a příroda.. Plzeň: Fraus, 2005.
  • PODROUŽEK, L. Přírodovědná pozorování a pokusy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.,, 2004. ISBN 80-902189-6.
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • ŠIMIK, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr