Vyučující
|
-
Kolací Slavěna, PhDr.
-
Šabata Pavel, PaedDr. CSc.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Soukupová Klára, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Aplikace přůřezových témat do výuky. Didaktický a faktografický rozbor průřezových témat se zaměřením na osobnostní, sociální a morální rozvoj osobnosti (mezilidské vztahy, komunikace, etiketa apod.). 2. Didakticko-faktografická analýza tématu Lidé kolem nás zaměřená na rodinu, sexualitu, kulturu, náboženství a práva člověka, osobní bezpečí, krizové situace, integrovaný záchranný systém apod. 3. Didakticko-faktografická analýza různých typů gramostností přírodovědná a environmentální gramotnost, finanční gramotnost, informační gramotnost, mediální gramotnost, zdravotní gramotnost, apod. 4. Didakticko-faktografická analýza tématu Člověk a zdraví lidské tělo, jeho základní funkce a projevy. 5. Didakticko-faktografická analýza Člověk a zdraví rozdíly mezi ženou a mužem, základy lidské reprodukce a vývoj jedince (ontogeneze člověka), partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy. 6. Didakticko-faktografický rozbor péče o zdraví, životní styl, denní režim, životospráva, nepřenosné a přenosné nemoci, prevence nemocí a úrazů. 7. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody, životní podmínky, rovnováha v přírodě a vzájemné vztahy v přírodě. 8. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev lesní ekosystémy. 9. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev ekosystémy okolí vod. 10. . Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev okolí lidských obydlí, pole, louka, zahrada. 9. 11. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR bezobratlí (kroužkovci, měkkýši, korýši, pavoukovci, hmyz) stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka. 12. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR obratlovci (ryby, obojživelníci, plazi) stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka. 13. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR obratlovci (ptáci a savci) stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka, domácí zvířata.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základních znalostech ze studia přírodních věd ze střední školy. |
Aplikovat znalosti získané v předmětu KPG/Č1S1. |
Odborné dovednosti |
---|
Provést vybraná pozorování a pokusy a využít svých zkušeností a dovedností ze studia přírodních věd na základní a střední škole. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití. Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
Student dokáže provést didakticko-faktografickou analýzu globálních problémů lidstva, rozmanitosti přírody, životní podmínky, vybrané ekosystémy, neživou přírodu, význam vody a vzduch pro život, fauny ČR. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi. Student dokáže vést přírodovědná pozorování. Student dokáže připravit a realizovat jednoduché přírodovědné pokusy. Student dokáže vyhledat odbornou i populárně naučnou literaturu zaměřenou na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Studen dokáže formulovat učební úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student pracuje s atlasy přírodnin, klíči přírodnin a zpracuje zoologické karty a herbář rostlin. Student dokáže rozpracovat tematické vzdělávací plány pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BABIAKOVÁ, S., KRATOCHVÍLOVÁ, J., DOUŠKOVÁ, A., PODROUŽEK, L.:. Obsahová integrácia v elementárnej a predškolskej edukácii.. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2009.
-
Podroužek, L. Člověk a příroda.. Plzeň: Fraus, 2005.
-
PODROUŽEK, L. Přírodovědná pozorování a pokusy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.,, 2004. ISBN 80-902189-6.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
ŠIMIK, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
|