Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Šabata Pavel, PaedDr. CSc.
-
Kolací Slavěna, PhDr.
-
Soukupová Klára, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody mechy, kapraďorosty - charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka. 2. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - stavba a fungování rostlin - fotosyntéza, dýchání, vodní režim, stonek, kořen, list a květ, květenství a plod. 3. Metodika práce s rostlinným materiálem na 1. stupni, tvorba herbářů, práce s určovacími pomůckami, jednoduchá pokusná činnost v botanické části učiva Člověk a jeho svět. 4. Didakticko-faktografická analýza globálních problémů lidstva problémy ekologické, environmentální a sociální povahy. 5. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody houby a lišejníky, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro pro člověka, houby jedlé a jedovaté. 6. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody byliny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka, hospodářsky důležité byliny - léčivé byliny, okrasné byliny, pokojové rostliny, apod. 7. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody hospodářsky důležité byliny léčivé byliny, jedovaté byliny, okrasné byliny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob pěstování, význam v přírodě a pro člověka. 8. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody dřeviny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka, hospodářsky důležité dřeviny. 9. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody hospodářsky důležité rostliny, obilniny, pícniny, olejniny, ovoce a zelenina, aj., charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob pěstování, význam v přírodě a pro člověka. 10. Didakticko-faktografická analýza tématu neživé přírody půda, horniny, nerosty. Charakteristika, znaky, typy, význam v přírodě, zástupci hornin a nerostů. 11. Voda a vzduch význam pro život rostlin, živočichů a člověka, oběh vody v přírodě, proudění vzduchu. 12. Didakticko-faktografický rozbor průřezového tématu environmentální výchova a její integrace do výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí. 13. Didakticko-faktografický rozbor vybraného tématu ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s uplatňováním principů integrování obsahu učiva podle výběru typu integrace (konsolidace, koncentrace, koordinace, komazace).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aplikovat znalosti získané v předmětech KPG/Č1S1 a KPG/Č1S2. |
Odborné dovednosti |
---|
Provést vybraná pozorování a pokusy s ohledem na 1. stupeň základní školy. Preferovat problémovou výuku a badatelské způsoby práce. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití. Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi. Student dokáže vést přírodovědná pozorování. Student dokáže připravit a realizovat jednoduché přírodovědné pokusy. Student dokáže vyhledat odbornou i populárně naučnou literaturu zaměřenou na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Studen dokáže formulovat učební úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student pracuje s atlasy přírodnin, klíči přírodnin a zpracuje zoologické karty a herbář rostlin. Student dokáže rozpracovat tematické vzdělávací plány pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
-
PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
ŠIMIK, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
-
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
|