Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 3 - přírodověda

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 3 - přírodověda
Kód předmětu CBG/Č1S3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šabata Pavel, PaedDr. CSc.
  • Kolací Slavěna, PhDr.
  • Soukupová Klára, Mgr.
Obsah předmětu
1. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody mechy, kapraďorosty - charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka. 2. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - stavba a fungování rostlin - fotosyntéza, dýchání, vodní režim, stonek, kořen, list a květ, květenství a plod. 3. Metodika práce s rostlinným materiálem na 1. stupni, tvorba herbářů, práce s určovacími pomůckami, jednoduchá pokusná činnost v botanické části učiva Člověk a jeho svět. 4. Didakticko-faktografická analýza globálních problémů lidstva problémy ekologické, environmentální a sociální povahy. 5. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody houby a lišejníky, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro pro člověka, houby jedlé a jedovaté. 6. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody byliny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka, hospodářsky důležité byliny - léčivé byliny, okrasné byliny, pokojové rostliny, apod. 7. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody hospodářsky důležité byliny léčivé byliny, jedovaté byliny, okrasné byliny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob pěstování, význam v přírodě a pro člověka. 8. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody dřeviny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka, hospodářsky důležité dřeviny. 9. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody hospodářsky důležité rostliny, obilniny, pícniny, olejniny, ovoce a zelenina, aj., charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob pěstování, význam v přírodě a pro člověka. 10. Didakticko-faktografická analýza tématu neživé přírody půda, horniny, nerosty. Charakteristika, znaky, typy, význam v přírodě, zástupci hornin a nerostů. 11. Voda a vzduch význam pro život rostlin, živočichů a člověka, oběh vody v přírodě, proudění vzduchu. 12. Didakticko-faktografický rozbor průřezového tématu environmentální výchova a její integrace do výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí. 13. Didakticko-faktografický rozbor vybraného tématu ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s uplatňováním principů integrování obsahu učiva podle výběru typu integrace (konsolidace, koncentrace, koordinace, komazace).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Aplikovat znalosti získané v předmětech KPG/Č1S1 a KPG/Č1S2.
Odborné dovednosti
Provést vybraná pozorování a pokusy s ohledem na 1. stupeň základní školy. Preferovat problémovou výuku a badatelské způsoby práce.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití. Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět.
Odborné dovednosti
Student dokáže připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi. Student dokáže vést přírodovědná pozorování. Student dokáže připravit a realizovat jednoduché přírodovědné pokusy. Student dokáže vyhledat odbornou i populárně naučnou literaturu zaměřenou na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Studen dokáže formulovat učební úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student pracuje s atlasy přírodnin, klíči přírodnin a zpracuje zoologické karty a herbář rostlin. Student dokáže rozpracovat tematické vzdělávací plány pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
  • PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • ŠIMIK, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
  • Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr