|
Vyučující
|
-
Novotný Miroslav, doc. RNDr. PhD.
-
Tomanová Marie, PhDr.
-
Šurkalová Petra, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia předmětu Člověk a jeho svět (společnost). Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž předmět čerpá poznatky (zaměřeno především na literaturu vlastivědnou a geografickou), s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy. 2. Mapa a plán. 3. Charakteristika místního regionu. 4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/. 5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/. 6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/. 7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/. 8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/. 9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/. 10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/. 11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě. 12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika. 13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce předmětů Člověk a jeho svět (společnost) na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| obecné: absolvování základních pedagogických a psychologických předmětů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti obecné didaktiky |
| orientovat se v kurikulárních dokumentech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znát odbornou literaturu k jednotlivým oborům a literaturu metodickou, znát odborné a metodické časopisy. |
| Znát geograficko-historické charakteristiky ČR (poloha, členění státu, povrch, podnebí, vodstvo, nerostné bohatství, obyvatelstvo a osídlení, hospodářství, průmysl, doprava a služby). |
| Znát pozici ČR v Evropě a znát sousední státy a jejich geograficko-historické charakteristiky. |
| Znát základy ochrany a tvorby životního prostředí, orientaci dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce předmětů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole |
| je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí, je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí |
| umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., je schopen provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovede k těmto dovednostem i žáky |
| jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.), |
| dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti, |
| je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené..
-
Učebnice prvouky, vlastivědy a Člověk a jeho svět pro 1. st. ZŠ..
-
Beneš, Pavel; Rusek, Martin. Přírodovědné pokusy : pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol : seminář a cvičení. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7290-928-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání : metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. První vydání. 2022. ISBN 978-80-7603-289-7.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha, 2017.
-
Pike, Susan. Learning primary geography : ideas and inspiration from classrooms. First published. 2016. ISBN 978-1-138-92297-6.
-
Vavrdová, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
-
Willy, Tessa. Leading primary geography : the essential handbook for all teachers. First published. 2019. ISBN 978-1-84377-450-1.
|