Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KAN/ADLME
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ženíšek Martin, PhD
  • Tesařová Petra, Mgr.
  • Ronešová Andrea, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět tematicky navazuje na globalizaci, postkolonialismus a interkulturní komunikaci přes díla od R. Kiplinga, F. Hodgson Burnettovou po současnost (L. Erdrichová, D. Wisniewski, T. Tingle aj.). Tím nabízí možnosti pochopit uplatnění širších aspektů literárních studií v pojetí literatury pro mladší čtenáře. Předmět se bude zabývat romány, povídkami, grafickými romány a obrázkovými knihami.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
přečíst beletristický text v anglickém jazyce určený pro děti/mládež
Odborné dovednosti
kriticky zhodnotit a tvůrčím způsobem interpretovat beletristický text pro děti a mládež v anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v základních etapách vývoje anglofonní literatury pro děti a mládež
znát klíčové autory žánru v různých obdobích
Odborné dovednosti
zkoumat, analyzovat a porovnávat různá literární díla pro dětské čtenáře
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Hodnotící metody
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bradford, C., et al. New world orders in contemporary children's literature: utopian transformations.. Basingstoke: Palgrave?Macmillan, 2011.
  • Grenby, M. O., a Reynolds, K., ed. Children's literature studies : a research handbook. Basingstoke: Palgrave?Macmillan, 2011.
  • Hunt P. Literature for Children. Contemporary Criticism.. London, Routledge, 1992.
  • Mickenberg, J., a Vallone, L. The Oxford handbook of children's literature. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • Nodelman, P. The Pleasures of Children's Literature.. New York: Longman, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr