Předmět: Fonetická cvičení

« Zpět
Název předmětu Fonetická cvičení
Kód předmětu KAN/AFC
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Docheva Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Mluvený projev studentů a následná korekce potenciálních výslovnostních chyb. Poslech mluveného slova v angličtině a jeho porozumění s následnou diskusí týkající se aspektů anglické výslovnosti: systém anglických fonémů, IPA, slovní a větný přízvuk, aspekty vázané řeči, intonace. Realizace i identifikace silných a slabých forem funkčních slov. Srovnávací analýza české a anglické výslovnosti na segmentální a suprasegmentální úrovni.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Všeobecný přehled v oblasti anglické fonetiky a fonologie, znalost terminologie
Odborné dovednosti
- používat transkripci IPA
- identifikovat základní fonologické jevy v konkrétním anglickém textu a jejich zvukouvou realizaci v přirozené řeči
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát foneticko-fonologické terminologie
znát komplexního systému anglické fonetiky a fonologie
Odborné dovednosti
- číst neznámý text v angličtině a reagovat na potenciální problémy ve výslovnosti (jak vlastní, tak i výslovnosti ostatních studentů), a to nejen na segmentální úrovni (jednotlivé fonémy, slovní přízvuk), ale především z hlediska suprasegmentálních jevů (větný přízvuk, aspekty vázané řeči, intonace)
- aplikovat znalost terminologie a fonetické transkripce při rozboru textu
- analyzovat mluvený projev rodilého mluvčího nebo jiné anglicky mluvící osoby z hlediska základních principů anglické fonetiky a fonologie
- použít veškeré získané vědomosti v oblasti anglické fonetiky a fonologie k tomu, aby jeho mluvený projev v angličtině byl srozumitelný a zároveň aby i on lépe porozuměl projevu anglicky mluvících osob
- aktivně a plynule používat transkripci IPA, včetně záznamu suprasegmentálních jevů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bowler, B., Cunningham, S. New Headway Pronunciation Course, Upper-Intermediate. Oxford, 2005.
  • Bradford B. Intonation in Context .. Cambridge, CUP, 1993.
  • Brazil D. Pronunciation for Advanced Learners of English.. CUP,, 1994.
  • Crystal, D. The Cambridge Encyclopaedia of the English Language. Cambridge, 2003.
  • Hewings, M. Pronunciation Practice Activities: a resource book for teaching English pronunciation. Cambridge, 2004.
  • Roach, P. English phonetics and phonology. Cambridge, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr