|
Vyučující
|
-
Císařová Zdeňka, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Mluvený projev studentů a následná korekce potenciálních výslovnostních chyb. Poslech mluveného slova v angličtině a jeho porozumění s následnou diskusí týkající se aspektů anglické výslovnosti: systém anglických fonémů, IPA, slovní a větný přízvuk, aspekty vázané řeči, intonace. Realizace i identifikace silných a slabých forem funkčních slov. Srovnávací analýza české a anglické výslovnosti na segmentální a suprasegmentální úrovni.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Všeobecný přehled v oblasti anglické fonetiky a fonologie, znalost terminologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat transkripci IPA |
| - identifikovat základní fonologické jevy v konkrétním anglickém textu a jejich zvukouvou realizaci v přirozené řeči |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát foneticko-fonologické terminologie |
| znát komplexního systému anglické fonetiky a fonologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - číst neznámý text v angličtině a reagovat na potenciální problémy ve výslovnosti (jak vlastní, tak i výslovnosti ostatních studentů), a to nejen na segmentální úrovni (jednotlivé fonémy, slovní přízvuk), ale především z hlediska suprasegmentálních jevů (větný přízvuk, aspekty vázané řeči, intonace) |
| - aplikovat znalost terminologie a fonetické transkripce při rozboru textu |
| - analyzovat mluvený projev rodilého mluvčího nebo jiné anglicky mluvící osoby z hlediska základních principů anglické fonetiky a fonologie |
| - použít veškeré získané vědomosti v oblasti anglické fonetiky a fonologie k tomu, aby jeho mluvený projev v angličtině byl srozumitelný a zároveň aby i on lépe porozuměl projevu anglicky mluvících osob |
| - aktivně a plynule používat transkripci IPA, včetně záznamu suprasegmentálních jevů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bowler, B., Cunningham, S. New Headway Pronunciation Course, Upper-Intermediate. Oxford, 2005.
-
Bradford B. Intonation in Context .. Cambridge, CUP, 1993.
-
Brazil D. Pronunciation for Advanced Learners of English.. CUP,, 1994.
-
Crystal, D. The Cambridge Encyclopaedia of the English Language. Cambridge, 2003.
-
Hewings, M. Pronunciation Practice Activities: a resource book for teaching English pronunciation. Cambridge, 2004.
-
Roach, P. English phonetics and phonology. Cambridge, 2009.
|