Předmět: Fonetika a fonologie

« Zpět
Název předmětu Fonetika a fonologie
Kód předmětu KAN/AFF1E
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Tesařová Petra, Mgr.
  • Docheva Hana, PhDr. Ph.D.
  • Černá Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled řečového ústrojí a funkce jednotlivých orgánů při artikulaci, systém souhlásek z hlediska místa a způsobu artikulace a znělosti, systém samohlásek z hlediska kvality a kvantity, transkripce fonetická a fonémická (IPA), slovní a větný přízvuk, slabé a silné formy funkčních slov, aspekty vázané řeči (vázání, asimilace, elize), intonace, souvislost mezi intonací a aktuálním větným členěním. Srovnávací analýza české a anglické výslovnosti na segmentální a suprasegmentální úrovni.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Pro zahájení tohoto předmětu nejsou stanoveny žádné specifické odborné znalosti.
Odborné dovednosti
Pro zahájení tohoto předmětu nejsou stanoveny žádné specifické odborné dovednosti.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- definovat význam základních pojmů v oblasti anglické fonetiky a fonologie; rozlišit specifické cíle těchto dvou příbuzných disciplín, zabývajících se zvukovou stránkou jazyka
- popsat strukturu řečového traktu a vysvětlit funkce jednotlivých artikulátorů
- popsat systém anglických slabých a silných forem funkčních slov
- popsat a vysvětlit typy aspektů spojité řeči a uvést konkrétní příklady
- charakterizovat anglický přízvuk a intonaci a vysvětlit jejich funkce v komunikaci
Odborné dovednosti
- použít veškeré načerpané teoretické znalosti v oblasti anglické fonetiky a fonologie k rozboru autentického textu (segmenty a suprasegmentální jevy, slabé a silné formy, aspekty spojité řeči, intonace)
- identifikovat a komentovat výslovnostní rozdíly mezi základními variantami angličtiny
- porovnat rozdíly mezi českou a anglickou výslovností, a to jak na úrovni jednotlivých fonémů, tak i v oblasti vázané řeči
- srozumitelně přečíst neznámý text a reagovat na potenciální výslovnostní problémy
- používat transkripci IPA, a to pasivně i aktivně
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bradford, Barbara. Intonation in context : intonation practice for upper-intermediate and advanced learners of english : student's book. 3rd printing. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-31914-5.
  • Brazil, D. Pronunciation for Advanced Learners of English. Cambridge, 1994.
  • Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge, 2003.
  • Hewings, Martin. Pronunciation practice activities : a resource book for teaching English pronunciation. Cambridge : Cambridge University Press, 2004. ISBN 0-521-75457-7.
  • Roach, Peter. English phonetics and phonology. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. ISBN 0-521-717-40X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr