Vyučující
|
-
Ženíšek Martin, PhD
-
Šilhánek Ivan, Doc.
|
Obsah předmětu
|
Jeden z důsledků statutu angličtiny jako světového jazyka je fakt, že anglofonní kultura existuje nejen v zemích, ve kterých je angličtina mateřským jazykem, ale i tam, kde je rozšířená jako druhý jazyk. Někteří spisovatelé si angličtinu osvojili do takové míry, že volí tento jazyk jako nástroj vlastní literární tvorby. Tato skutečnost souvisí jednak s odkazem Britského impéria a jednak s nástupem angličtiny jako globálního jazyka, který nastal z velké části díky internetu. Tento předmět neužívá jako kulturní rámec pojem národa, ale soustředí se především na to, jak anglofonní kultura funguje v celém globálním prostoru (zejména literatura, film, hudba). Pokud se jedná o přesah jazyka a kultury, východiskem je kniha Davida Crystala, English as a Global Language; a pokud jde o uchopení kultury v nově vzniklém prostoru, východiskem jsou teorie transnacionalismu a globální kultury. Tento přístup umožňuje jednak nově vnímat starší kulturní jevy v mezinárodních kontextech a jednak si všímat nových projevů globálních anglofonních kultur.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
Studenti jsou schopni analyzovat kulturní interakci mezi svou a anglofonní kulturou, na základě semináře ACPA |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti - některých klíčových děl současné anglofonní literatury - dilčí části teorie postkoloniálismu a globální kultury |
Odborné dovednosti |
---|
studenti si osvojí vnímání starších kulturních fenoménů v mezinárodních kontextech a jsou schopni identifikovat nové projevy globálních anglofonních kultur |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
|