Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tento seminář čerpá z několika teoretických oblastí z lingvistiky, sociologie a antropologie které se zabývají pravidly a tendencemi lidského chování. Příklady teoretických textů, se kterými se bude v semináři pracovat: Brown a Levinson, Politeness Theory, Steven Pinker, Language as a Window to Human Thought, a Ang Soon a Linn Van Dyne, Cultural Intelligence. Studenti se pokusí uplatnit tyto koncepty na různé případové studie obsažené v textech Davida Livermora a dále budou zkoumat efektivnost konkrétních konceptů v knize prezentovaných. Klíčovými koncepty jsou Motivace, Znalost, Strategie a Výkon. Tyto principy poskytnou studentům prostředí, ve kterém budou moci sami analyzovat a tak postupně zlepšovat své vlastní schopnosti v rámci interkulturní komunikační kompetence. Každý týden budou studenti analyzovat jeden případ mezikulturní komunikace, zprvu mezi angličtinou a češtinou, a postupně mezi dalšími kulturami, které přicházejí do kontaktu s anglofonním kontextem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Výsledky učení |
---|
znát kulturní koncepty na seminárních textů různých případové studií. |
znát své vlastní schopnosti v rámci interkulturní komunikace. |
Odborné dovednosti |
---|
používat strategie zmírňujícími FTAs- Face Threatening Acts a čelit čtyřem stádiím kulturního šoku. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Camerer, R. Teaching and Testing Intercultural Competence. Bonn, 2008.
-
Fox, Kate. Watching the English: The Hidden Rules of English Behavior. London, 2004.
-
Livermore, David. Leading with Cultural Intelligence. New York, 2009.
-
Peterson, Brooks. Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures. Yarmouth, 2004.
-
Pinker, Steven. The Stuff of Thought: Language as a Window to Human Nature. New York, 2007.
|