Vyučující
|
-
Frömmelová Vendula, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Postavení syntaxe v systému AJ a vymezení základních syntaktických pojmů (sentence, clause, phrase, constituent of a clause, word) a jejich vzájemných vztahů 2. Jednotlivé typy anglické věty podle větné modality 3. struktura věty jednoduché: větné členy obligatorní (větné vzorce), a fakultativní 4. Charakteristika jednotlivých větných členů: postavení ve větě, prostředky realizace a jejich sémantické role: podmět, přísudek, obligatorní doplněk podmětu (jmenný přísudek), předmět, příslovečné určení, obligatorní doplněk předmětu, přívlastek 5. Zápor: větný, členský, prostředky vyjadřování záporu v AJ, dvojí zápor v AJ 6. Souvětí: syntaktické vztahy mezi jednotlivými větami v souvětí, vztahy koordinace a subordinace, prostředky spojování jednotlivých vět v souvětí (koordinátory a subordinátory) 7. Souvětí souřadné: sémantické vztahy mezi jednotlivými větami, spojky souřadicí 8. Souvětí podřadné: pojmy "main clause", "matrix clause", "subordinate clause"; druhy vedlejších vět 9. Vedlejší věty příslovečné: popis a uvozovací prostředky 10. Vedlejší věty adjektivní: restriktivní, nerestriktivní 11. Vedlejší věty jmenné: obsahové a relativní
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
-určit jednotlivé slovní druhy |
-identifikovat základní větné členy anglické věty |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvořit jednotlivé typy vět dle gramatického slovního pořádku |
- vytvořit jednotlivé typy vět dle komunikativní funkce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znát základní pravidla výstavby anglické věty jednoduché a souvětí |
- chápat vzájemné vazby a souvislosti morfologické, syntaktické a pragmatické roviny |
- znát obligatorní i fakultativní větné členy, jejich sémantiku a prostředky jejich realizace |
- znát jednotlivé typy vedlejších vět určitých i neurčitých a jejich možné syntaktické role v souvětí |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvořit jednotlivé druhy souvětí podle charakteru vět |
- vytvořit jednotlivé typy vedlejších vět |
- realizovat jednotlivé větné členy různými strukturními prostředky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Dušková, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny.. Praha, Academia, 1994.
-
Dušková, Libuše. Syntax současné angličtiny : sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-133-1.
-
Greenbaum, Sidney; Quirk, Randolph. A student`s grammar of the English language. 1st pub. Harlow : Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.
-
Johansson, S., Leech, G., Condra, S., Finegan, E. Longman grammar of spoken and written English. London: Longman, UK, 2000.
-
Quirk R., Greenbaum S., Leech G. & J. Svartvik. A Comprehensive Grammar of the English Language.. London & New York, Longman, 1985.
|