| Název předmětu | Vývoj anglického jazyka |
|---|---|
| Kód předmětu | KAN/AVAJ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Jednotlivá vývojová období jazyka - stará angličtina, střední angličtina, moderní angličtina - budou charakterizována z hlediska chronologického, společensky historického a zejména z hlediska jazykového tj. budou zdůrazněny charakteristické rysy daného vývojového stadia jazyka v oblasti lexika, tvarosloví a syntaxe. Důsledné propojení obou hledisek, lingvistického a společensky historického, potom umožní studentům vysledovat a pochopit určité zákonitosti ve vývoji anglického jazyka, jeho současný stav včetně rýsujících se vývojových trendů: 1. Genealogická a typologická klasifikace jazyků, zařazení anglického jazyka z hlediska těchto dvou klasifikací 2. Jazyková situace na Britských ostrovech v období před usazením germánských kmenů 3. Stará angličtina: společensko-historické pozadí období staré angličtiny, chronologický přehled jednotlivých period , staroanglické dialekty, charakteristické rysy staré angličtiny (morfologie, syntax, slovní zásoba), vlivy ostatních jazyků na starou angličtinu, literatura období staré angličtiny 4. Střední angličtina: vymezení časového období střední angličtiny, společensko-historické pozadí střední angličtiny, normanský zábor a jeho dopad na obyvatele a jazyk, úpadek spisovného jazyka a jeho opětný nástup, charakteristické rysy střední angličtiny (morfologie, syntax, slovní zásoba), vlivy ostatních jazyků (kromě normanské francouzštiny) na střední angličtinu 5. Moderní angličtina: rozlišení dvou vývojových etap moderní angličtiny: společensko-historické pozadí moderní angličtiny, postavení angličtiny v 17. a 18. století, gramatikové a jejich úsilí o kodifikaci spisovného jazyka, obohacení slovní zásoby v tomto období spojené se zámořskými výpravami a se vznikem Britského společenství; charakteristické rysy moderní angličtiny v jednotlivých rovinách jazykového systému s důrazem především na změna fonologické; současná angličtina: popis jazyka v jeho dnešní podobě, nové vývojové trendy v jazyce spojené především s angličtinou jako prostředkem mezinárodní komunikace
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s diskusí, Seminář
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| - znát základní historické a společenské události anglicky mluvících zemí (Velké Británie a USA) |
| - znát gramatický systém současného anglického jazyka |
| Odborné dovednosti |
| - zařadit relevantní historicko-společenské události v anglicky mluvících zemích na časové ose |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| rozlišovat jednotlivá vývojová stádia AJ na časové ose |
| znát morfologii a syntax ohebných slovních druhů v jednotlivých stádiích jazykového vývoje, |
| - mít přehled o zásadních literních dílech v jednotlivých vývojových obdobích jazyka |
| Odborné dovednosti |
| - posoudit vliv zásadních historicko-společenských událostí dané jazykové komunity na vývoj jazyka |
| - identifikovat jednotlivá období historického vývoje anglického jazyka na základě daného textu |
| - analyzovat text z jednotlivých období vývoje jazyka a identifikovat charakteristické rysy této etapy vývoje |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
| Seminární práce, |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|