Vyučující
|
-
Šedivcová Tereza, PhDr. Ph.D.
-
Frömmelová Vendula, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jednotlivá vývojová období jazyka - stará angličtina, střední angličtina, moderní angličtina - budou charakterizována z hlediska chronologického, společensky historického a zejména z hlediska jazykového tj. budou zdůrazněny charakteristické rysy daného vývojového stadia jazyka v oblasti lexika, tvarosloví a syntaxe. Důsledné propojení obou hledisek, lingvistického a společensky historického, potom umožní studentům vysledovat a pochopit určité zákonitosti ve vývoji anglického jazyka, jeho současný stav včetně rýsujících se vývojových trendů: 1. Genealogická a typologická klasifikace jazyků, zařazení anglického jazyka z hlediska těchto dvou klasifikací 2. Jazyková situace na Britských ostrovech v období před usazením germánských kmenů 3. Stará angličtina: společensko-historické pozadí období staré angličtiny, chronologický přehled jednotlivých period , staroanglické dialekty, charakteristické rysy staré angličtiny (morfologie, syntax, slovní zásoba), vlivy ostatních jazyků na starou angličtinu, literatura období staré angličtiny 4. Střední angličtina: vymezení časového období střední angličtiny, společensko-historické pozadí střední angličtiny, normanský zábor a jeho dopad na obyvatele a jazyk, úpadek spisovného jazyka a jeho opětný nástup, charakteristické rysy střední angličtiny (morfologie, syntax, slovní zásoba), vlivy ostatních jazyků (kromě normanské francouzštiny) na střední angličtinu 5. Moderní angličtina: rozlišení dvou vývojových etap moderní angličtiny: společensko-historické pozadí moderní angličtiny, postavení angličtiny v 17. a 18. století, gramatikové a jejich úsilí o kodifikaci spisovného jazyka, obohacení slovní zásoby v tomto období spojené se zámořskými výpravami a se vznikem Britského společenství; charakteristické rysy moderní angličtiny v jednotlivých rovinách jazykového systému s důrazem především na změna fonologické; současná angličtina: popis jazyka v jeho dnešní podobě, nové vývojové trendy v jazyce spojené především s angličtinou jako prostředkem mezinárodní komunikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Seminář
- Kontaktní výuka
- 11 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znát základní historické a společenské události anglicky mluvících zemí (Velké Británie a USA) |
- znát gramatický systém současného anglického jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
- zařadit relevantní historicko-společenské události v anglicky mluvících zemích na časové ose |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišovat jednotlivá vývojová stádia AJ na časové ose |
znát morfologii a syntax ohebných slovních druhů v jednotlivých stádiích jazykového vývoje, |
- mít přehled o zásadních literních dílech v jednotlivých vývojových obdobích jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
- posoudit vliv zásadních historicko-společenských událostí dané jazykové komunity na vývoj jazyka |
- identifikovat jednotlivá období historického vývoje anglického jazyka na základě daného textu |
- analyzovat text z jednotlivých období vývoje jazyka a identifikovat charakteristické rysy této etapy vývoje |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Huddleston, R., Pullumm, G. K. et al. 2002. Cambridge Grammar of the English Language.. Cambridge, University Press, 2002.
-
Kavka, S. J. Past and Present of the English Language. Ostrava; University of Ostrava, Faculty of Arts, 2007.
-
Millward, C., M. A Biography of the English Language.. Orgando, Florida: Ted Buchholz, 1996.
-
Vachek, J., Firbas, J. Historický vývoj angličtiny. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994.
|