Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Od kolonizace k dekolonizaci a "vznik" rozvojového světa 2. Charakteristiky rozvojového světa 3. 60. léta a první dekáda rozvoje - význam klasických ekonomických teorií pro rozvoj a teorii modernizace 4. 70. léta a první redefinice teorie modernizace - koncept základních potřeb 5. 80. léta a ztracená dekáda rozvoje (návrat k teorii modernizace) 6. 90. léta a nástup nového rozvojového myšlení (koncept lidského rozvoje) 7. Rozvojové cíle tisíciletí a jejich revize 8. Alternativní přístupy k rozvoji (teorie závislosti, teorie světového systému, kulturologický přístup, škola 3. světa, postrozvoj) 9. Možnosti měření rozvoje 10. Rozvojová pomoc (obecné charakteristiky a příklady významných poskytovatelů) 11. Rozvojové aktivity OSN 12. Rozvojové aktivity MMF a SB 13. Rozvojové aktivity USA 14. Rozvojové aktivity OECD
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat rozvojová studia jako podobor studia mezinárodních vztahů |
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému |
operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje |
vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách |
vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách |
uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností |
charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce |
Odborné dovednosti |
---|
demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech |
zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN |
zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém |
zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Carothers, Thomas. Development aid confronts politics the almost revolution. Washington : Carnegie Endowment for International Peace, 2013. ISBN 978-0-87003-400-8.
-
Dušková, Lenka. Encyklopedie rozvojových studií. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2948-9.
-
Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
-
Peet, Richard - Hartwick, Elaine. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Press: New York, 2015.
-
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Ziai, Aram (ed.). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge: New York, 2013.
|