|
Vyučující
|
-
Bierlmeier Lenka, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Bezpečnostní studia a Řešení konfliktů jako podobory mezinárodní vztahů Základní pojmy bezpečnostní analýzy - vývoj konceptu bezpečnosti, základní pojmy (hrozba, riziko, mír) Koncept konfliktu v MV, druhy konfliktů v MV, příčiny konfliktů v MV, nové formy vedení boje, konfliktní cyklus (stádia konfliktu) Vývoj mezinárodně-bezpečnostního prostředí ve 20. a 21. století Nástroje řešení konfliktů, teorie her jako nástroj řešení konfliktů, prevence konfliktů (systém včasného varování a mechanismy odzbrojení), postkonfliktní rekonstrukce a obnova státu Organizace spojených národů a její role v udržení mezinárodní bezpečnosti a řešení konfliktů - nástroje řešení konfliktů dle Charty OSN a konkrétní příklady Role regionálních bezpečnostních organizací při řešení konfliktů (NATO, EU, OAS, ECOWAS, ASEAN, GCC aj.)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozpoznat a klasifikovat základní témata mezinárodních vztahů |
| charakterizovat podobory mezinárodních vztahů |
| rozlišit základní etapy vývoje mezinárodního systému |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v anglickém jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit koncepty národní bezpečnosti, mezinárodní bezpečnosti a lidské bezpečnosti |
| charakterizovat různé typy konfliktů |
| vysvětlit teoretické modely bezpečnostních systémů |
| zhodnotit význam mezinárodních institucí v procesu řešení konfliktů |
| vymezit proměny definice pojmu bezpečnost v závislosti na změnách mezinárodního systému |
| Odborné dovednosti |
|---|
| demonstrovat konkrétní konfliktní cyklus a řešení konfliktu na vybraném mezinárodním konfliktu |
| zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze konkrétního konfliktu |
| zhodnotit koncepci národní bezpečnosti konkrétního aktéra a její vliv na mezinárodní bezpečnost |
| analyzovat způsob řešení konkrétního konfliktu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Buzan, B. - de Wilde, J. - Waver, O. Security. A new framework for analysis. Boulder: London, 1995.
-
Carlsnaes, Walter; Risse, Thomas; Simmons, Beth A. Handbook of international relations. London : SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6305-7.
-
Nye, Joseph S. Understanding international conflicts : an introduction to theory and history. 4th ed. New York : Longman, 2003. ISBN 0-321-08987-1.
-
Wallensteen, Peter. Understanding conflict resolution : war, peace and the global system. 2nd ed. London : Sage, 2007. ISBN 978-1-4129-2859-5.
|