Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod: Co je námořní bezpečnost ve čtyřech dimenzích 1. dimenze: Marine Green Deal (změna klimatu, problém s plasty v oceánu a tak dále) 2. dimenze: Bule Economy (kontrola rybolovu, boj proti NNN rybolovu, SDGs v oceánu) 3. dimenze: Lidská bezpečnost na moři (pirátství/ozbrojené loupeže, obchodování s lidmi) 4. dimenze: Národní bezpečnost v námořní oblasti (námořní spory a suverenita) Námořní právo: UNCLOS Subjekt vymáhání námořního práva: funkce a význam pobřežní stráže Povědomí o námořních doménách (MDA) Případová studie 1: Východočínské moře, bilaterální přístup Případová studie 2: Jihočínské moře, multilaterální přístup Případová studie 3: EU jako poskytovatel námořní bezpečnosti a její závazek vůči Indo-Pacifiku Spolupráce v námořní bezpečnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 44 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit proměny definice pojmu bezpečnost v závislosti na změnách mezinárodního systému |
zhodnotit koncepty národní bezpečnosti, mezinárodní bezpečnosti a lidské bezpečnosti |
charakterizovat různé typy konfliktů |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé typy mezinárodních organizací podle přístupu k zajištění mezinárodní bezpečnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat vývoj konceptu námořní bezpečnosti v návaznosti na proměnu mezinárodního systému |
rozlišit a definovat různé koncepty v oblasti námořní bezpečnosti |
vysvětlit komplexní problematiku mezinárodní a regionální námořní bezpečnosti 20. a 21. století z teoretického i empirického hlediska |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy konkrétního konfliktu samostatně interpretovat úspěchy či neúspěchy jeho řešení |
kvalifikovat a definovat příčiny námořních hrozeb s využitím odpovídajícího teoretického rámce |
identifikovat různé druhy hlavních hrozeb v oblasti námořní bezpečnosti v současném mezinárodním systému |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Alagappa, Muthiah. Asia's Security Environment: From Subordinate to Region Dominant System. Stanford UP, 2008.
-
Boot, Max. The Evolution of Irregular War.. Foreign Affairs, Vol. 92, No. 2., 2013.
-
Buzan, B. - de Wilde, J. - Waver, O. Security. A new framework for analysis. Boulder: London, 1995.
-
Buzan, Barry; Waever, Ole. Regions and powers : the structure of international security. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-521-89111-0.
-
Crocker, Chester A.,; Hampson, Fen Osler,; Aall, Pamela R. Rewiring regional security in a fragmented world. 1st pub. Washington : United States Institute of Peace Press, 2011. ISBN 978-1-60127-070-2.
-
Romancov, Michael. NATO, the European Union, the Czech Republic and maritime security. Pilsen Talks ISBN 80-239-3926-2 Plzeň : Statutární. 2004.
|