Předmět: Perspektivy v rozvojové problematice

« Zpět
Název předmětu Perspektivy v rozvojové problematice
Kód předmětu KAP/DEDG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hajšmanová Astrid, PhDr. Ph.D.
  • Haladová Pavla
  • Fajfr Alexander, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Od kolonizace k dekolonizaci a "vznik" rozvojového světa Charakteristiky rozvojového světa 60. léta a první dekáda rozvoje - význam klasických ekonomických teorií pro rozvoj a teorii modernizace 70. léta a první redefinice teorie modernizace - koncept základních potřeb 80. léta a ztracená dekáda rozvoje (návrat k teorii modernizace) 90. léta a nástup nového rozvojového myšlení (koncept lidského rozvoje) Rozvojové cíle tisíciletí a jejich revize Alternativní přístupy k rozvoji (teorie závislosti, teorie světového systému, kulturologický přístup, škola 3. světa, postrozvoj) Možnosti měření rozvoje Rozvojová pomoc (obecné charakteristiky a příklady významných poskytovatelů) Rozvojové aktivity OSN Rozvojové aktivity MMF a SB Rozvojové aktivity USA Rozvojové aktivity OECD

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 104 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 31 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat formování mezinárodního systému
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách
charakterizovat rozvojová studia jako podobor studia mezinárodních vztahů
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými koncepty z oblasti mezinárodních vztahů
charakterizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů a rozvojových studií
Odborné dovednosti
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů
vytvořit odborný výstup a prezentuje jej v rámci skupiny
samostatně operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů
používat odborný pojmový aparát a operacionalizovat stěžejní pojmy z oblasti mezinárodních vztahů v anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách
vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách
uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností
zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje
vysvětlit charakter rozvojové spolupráce klíčových mezinárodních donorů
charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce
Odborné dovednosti
klasifikovat různé možnosti měření rozvoje
na základě analýzy politické situace v konkrétním regionu vymezit klíčové bezpečnostní hrozby
na základě získaných znalostí samostatně zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém
samostatně demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech
samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému
samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Carothers, Thomas. Development aid confronts politics the almost revolution. Washington : Carnegie Endowment for International Peace, 2013. ISBN 978-0-87003-400-8.
  • Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
  • Peet, Richard - Hartwick, Elaine. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Press: New York, 2015.
  • Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
  • Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
  • Ziai, Aram (ed.). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge: New York, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr