Vyučující
|
-
Hajšmanová Astrid, PhDr. Ph.D.
-
Haladová Pavla
-
Fajfr Alexander, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Od kolonizace k dekolonizaci a "vznik" rozvojového světa Charakteristiky rozvojového světa 60. léta a první dekáda rozvoje - význam klasických ekonomických teorií pro rozvoj a teorii modernizace 70. léta a první redefinice teorie modernizace - koncept základních potřeb 80. léta a ztracená dekáda rozvoje (návrat k teorii modernizace) 90. léta a nástup nového rozvojového myšlení (koncept lidského rozvoje) Rozvojové cíle tisíciletí a jejich revize Alternativní přístupy k rozvoji (teorie závislosti, teorie světového systému, kulturologický přístup, škola 3. světa, postrozvoj) Možnosti měření rozvoje Rozvojová pomoc (obecné charakteristiky a příklady významných poskytovatelů) Rozvojové aktivity OSN Rozvojové aktivity MMF a SB Rozvojové aktivity USA Rozvojové aktivity OECD
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 104 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 31 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat formování mezinárodního systému |
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách |
charakterizovat rozvojová studia jako podobor studia mezinárodních vztahů |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými koncepty z oblasti mezinárodních vztahů |
charakterizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů a rozvojových studií |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
vytvořit odborný výstup a prezentuje jej v rámci skupiny |
samostatně operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů |
používat odborný pojmový aparát a operacionalizovat stěžejní pojmy z oblasti mezinárodních vztahů v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách |
vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách |
uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností |
zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje |
vysvětlit charakter rozvojové spolupráce klíčových mezinárodních donorů |
charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat různé možnosti měření rozvoje |
na základě analýzy politické situace v konkrétním regionu vymezit klíčové bezpečnostní hrozby |
na základě získaných znalostí samostatně zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém |
samostatně demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech |
samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému |
samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Carothers, Thomas. Development aid confronts politics the almost revolution. Washington : Carnegie Endowment for International Peace, 2013. ISBN 978-0-87003-400-8.
-
Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
-
Peet, Richard - Hartwick, Elaine. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Press: New York, 2015.
-
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
-
Ziai, Aram (ed.). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge: New York, 2013.
|