Předmět: Nová média v politice

« Zpět
Název předmětu Nová média v politice
Kód předmětu KAP/NOM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kocur Zdeněk, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia nových médií (definice, klasifikace, historie) 2. Svět jako globální vesnice (Marshal McLuhan) 3. Internet (od ARPA net Pentagonu k Netscape navigator) 4. Fenomén Web 2.0 (obsah tvořený uživateli - youtube, wikipedia aj.) 5. Svět podle Google 6. Revoluce digitálních médií a politika 7. Blogování a politika 8. Vedení válek ve věku digitálních médií 9. Nová média a terorismus

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Studium textů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní principy odborné práce v oblasti nových médií a politiky
charakterizovat nová média jako subdisciplínu přesahující rámec politických věd
vysvětlit význam nových médií pro oblast politologie
na základní úrovni charakterizovat pojmy z oblasti nových médií ve vztahu k politice, mezinárodním vztahům a sociálně-vědním disciplínám
popsat vývoj relevance nových médií pro politiku
Odborné dovednosti
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce
na základní úrovni analyzovat události spjaté s novými médii v mezinárodní politice
na základní úrovni analyzovat události spjaté s novými médii v politice měst a obcí, krajů, státu a nevládních organizací
samostatně interpretovat poznatky z teorie nových médií a navrhnout možnosti jejich praktického využití v obecné rovině
kriticky analyzovat a interpretovat relevantní literaturu včetně zahraniční k dané subdisciplíně
vytvořit odborný výstup akceptovatelný po obsahové i formální stránce
Výsledky učení
Odborné znalosti
zhodnotit koncepty národní bezpečnosti a mezinárodní bezpečnosti v oblasti nových médií
charakterizovat příklady nových médií jako konfliktních fenoménů - např. kyberterorismus, kyberválka
interpretovat různé typy nových médií a jejich užití jako nástroj PR
analyzovat fenomén mediální gramotnosti občanů v éře sociálních médií jako nového nástroje politické propagandy
vysvětlit význam státu a mezinárodních institucí v procesu internetové bezpečnosti
vymezit proměny definice pojmu nová média na sociální média a odlišit je od tradičních médií v kontextu politiky a politologie
kriticky hodnotit a interpretovat teoretické modely a paradigmata týkající se nových médií
Odborné dovednosti
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze a řešení vybraného problému
na základě analýzy politické situace v konkrétní politické oblasti vymezit klíčová bezpečnostní rizika vyvěrající z užívání sociálních médií
samostatně demonstrovat řešení konkrétního případu krizového marketingu s pomocí nových a sociálních médií na vybraném konfliktu
navrhovat strategii obrany a osvěty proti hybridní válce, propagandě, hackingu a ?trollingu? v politických kampaních
aktivně navrhovat možnosti PR, veřejné diplomacie, paradiplomacie a brandingu politického subjektu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • McLuhan, H. M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.
  • Oxford, Barrie - Huggins, Richard. New Media and Politics. Sage Publications, 2001.
  • Seib, Philip; Janbek, Dana M. Global terrorism and new media : the post-Al Qaeda generation. 1st pub. London : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-77961-6.
  • Seib, Philips (ed.). Media and Conflict in the Twenty-First Century. Palgrave MacMillan.
  • Trend, David. Cultural Democracy: Politics, Media, New Technology. State University of New York Press, 1997.
  • Wardrip-Fruin, Noah; Montfort, Nick. The new media reader. Cambridge : MIT Press, 2003. ISBN 0-262-23227-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr