Vyučující
|
-
Kocur Zdeněk, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení politické komunikace - obor a praxe 2. Vývoj politické komunikace - přehled 3. První a druhý "věk" politické komunikace 4. Třetí věk politické komunikace - aktéři a přístupy 5. Trasformační trendy v politické komunikaci - amerikanizace, globalizace a sekularizace 6. Systémy masové komunikace a politika - aktéři, formáty, obsah a proces 7. Globální politická komunikace - lidský rozvoj, "good governance" a masová komunikace 8. Strategická politická komunikace - mobilizace veřejného mínění 9. Politická komunikace ve volebních kampaních 10. Politická komunikace a e-demokracie 11. Lokální politická komunikace - specifika v éře globalizace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat v obecné rovině vztah mezi médii a politikou |
popsat základní charakteristiky zájmových skupin a politických stran a jejich roli v politickém systému |
klasifikovat typy médií a popsat jejich základní charakteristiky ve vztahu k politické sféře |
popsat základní parametry mediálního prostředí |
vysvětlit význam voleb pro fungování demokratického politického systému |
rozlišit politické aktéry v demokratických systémech |
vysvětlit podstatu a typy systémů zprostředkování zájmů |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy určit základní charakteristiky systému zprostředkování zájmů v konkrétní zemi |
samostatně interpretovat roli a funkci konkrétního politického aktéra v určitém politickém prostředí |
analyzovat a kriticky interpretovat různé typy mediálních výstupů na základě znalosti parametrů mediálního prostředí |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit a vysvětlit jednotlivé roviny soudobé politické komunikace |
identifikovat klíčové soudobé trendy v politické komunikaci |
popsat specifika politické komunikace v různých typech politických procesů |
charakterizovat proměny politické komunikace od zrodu moderní politiky v 19. století do současnosti |
vysvětlit základní teoretické koncepty politické komunikace |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy interpretovat vztah mezi politikou a volebními výsledky |
analyzovat mediální výstupy jako zásadní nástroje politické komunikace |
na základě získaných znalostí vybrat vhodnou formu politické komunikace s ohledem na zadané téma a strategii |
kriticky interpretovat vliv soudobých trendů v politické komunikaci na předávání informací o konkrétním politickém tématu |
samostatně porovnat různé strategie a styly informování o konkrétní politické události |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Esser, Frank - Pfetsch, Barbara eds. Comparing Political Communication. Theories, Cases, and Challenges.. Cambridge University Press., 2004.
-
Křeček, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-3536-8.
-
Lebedová, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň : politická komunikace v České republice. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-7419-158-9.
-
Stanyer, James. Modern Political Communication. Mediated Politics in Uncertain Times.. Polity Press., 2007.
-
Urban, Lukáš; Dubský, Josef,; Murdza, Karol. Masová komunikace a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4.
-
Washbourne, Neil. Mediating politics : newspapers, radio, television and the Internet. Maidenhead : Open University Press, 2010. ISBN 0-335-21759-1.
|