Předmět: Politická komunikace

« Zpět
Název předmětu Politická komunikace
Kód předmětu KAP/PKON
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kocur Zdeněk, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení politické komunikace - obor a praxe 2. Vývoj politické komunikace - přehled 3. První a druhý "věk" politické komunikace 4. Třetí věk politické komunikace - aktéři a přístupy 5. Trasformační trendy v politické komunikaci - amerikanizace, globalizace a sekularizace 6. Systémy masové komunikace a politika - aktéři, formáty, obsah a proces 7. Globální politická komunikace - lidský rozvoj, "good governance" a masová komunikace 8. Strategická politická komunikace - mobilizace veřejného mínění 9. Politická komunikace ve volebních kampaních 10. Politická komunikace a e-demokracie 11. Lokální politická komunikace - specifika v éře globalizace

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat v obecné rovině vztah mezi médii a politikou
popsat základní charakteristiky zájmových skupin a politických stran a jejich roli v politickém systému
klasifikovat typy médií a popsat jejich základní charakteristiky ve vztahu k politické sféře
popsat základní parametry mediálního prostředí
vysvětlit význam voleb pro fungování demokratického politického systému
rozlišit politické aktéry v demokratických systémech
vysvětlit podstatu a typy systémů zprostředkování zájmů
Odborné dovednosti
na základě analýzy určit základní charakteristiky systému zprostředkování zájmů v konkrétní zemi
samostatně interpretovat roli a funkci konkrétního politického aktéra v určitém politickém prostředí
analyzovat a kriticky interpretovat různé typy mediálních výstupů na základě znalosti parametrů mediálního prostředí
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit a vysvětlit jednotlivé roviny soudobé politické komunikace
identifikovat klíčové soudobé trendy v politické komunikaci
popsat specifika politické komunikace v různých typech politických procesů
charakterizovat proměny politické komunikace od zrodu moderní politiky v 19. století do současnosti
vysvětlit základní teoretické koncepty politické komunikace
Odborné dovednosti
na základě analýzy interpretovat vztah mezi politikou a volebními výsledky
analyzovat mediální výstupy jako zásadní nástroje politické komunikace
na základě získaných znalostí vybrat vhodnou formu politické komunikace s ohledem na zadané téma a strategii
kriticky interpretovat vliv soudobých trendů v politické komunikaci na předávání informací o konkrétním politickém tématu
samostatně porovnat různé strategie a styly informování o konkrétní politické události
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Esser, Frank - Pfetsch, Barbara eds. Comparing Political Communication. Theories, Cases, and Challenges.. Cambridge University Press., 2004.
  • Křeček, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-3536-8.
  • Lebedová, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň : politická komunikace v České republice. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-7419-158-9.
  • Stanyer, James. Modern Political Communication. Mediated Politics in Uncertain Times.. Polity Press., 2007.
  • Urban, Lukáš; Dubský, Josef,; Murdza, Karol. Masová komunikace a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4.
  • Washbourne, Neil. Mediating politics : newspapers, radio, television and the Internet. Maidenhead : Open University Press, 2010. ISBN 0-335-21759-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr