Course: Political communication

« Back
Course title Political communication
Course code KAP/PKON
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kocur Zdeněk, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Defining political communication - the discipline and practice 2. Development of political communication - an overview 3. The first and second era of political communication 4. The tthirs era of political communication - actors and approaches 5. Trends of transformation of political communication - Americanization, globalization and secularization 6. Mass communication systems and politics - actors, forms, content and process 7. Global political communication - human development, good governance and mass communication 8. Strategic political communication - mobilization of public support 9. Political communication in electoral campaigns 10. Political communication and e-democracy 11. Local political communication - specific traits in the era of globalization

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Self-study of literature, Lecture
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 65 hours per semester
prerequisite
Knowledge
popsat v obecné rovině vztah mezi médii a politikou
popsat základní charakteristiky zájmových skupin a politických stran a jejich roli v politickém systému
klasifikovat typy médií a popsat jejich základní charakteristiky ve vztahu k politické sféře
popsat základní parametry mediálního prostředí
vysvětlit význam voleb pro fungování demokratického politického systému
rozlišit politické aktéry v demokratických systémech
vysvětlit podstatu a typy systémů zprostředkování zájmů
Skills
na základě analýzy určit základní charakteristiky systému zprostředkování zájmů v konkrétní zemi
samostatně interpretovat roli a funkci konkrétního politického aktéra v určitém politickém prostředí
analyzovat a kriticky interpretovat různé typy mediálních výstupů na základě znalosti parametrů mediálního prostředí
learning outcomes
Knowledge
rozlišit a vysvětlit jednotlivé roviny soudobé politické komunikace
identifikovat klíčové soudobé trendy v politické komunikaci
popsat specifika politické komunikace v různých typech politických procesů
charakterizovat proměny politické komunikace od zrodu moderní politiky v 19. století do současnosti
vysvětlit základní teoretické koncepty politické komunikace
Skills
na základě analýzy interpretovat vztah mezi politikou a volebními výsledky
analyzovat mediální výstupy jako zásadní nástroje politické komunikace
na základě získaných znalostí vybrat vhodnou formu politické komunikace s ohledem na zadané téma a strategii
kriticky interpretovat vliv soudobých trendů v politické komunikaci na předávání informací o konkrétním politickém tématu
samostatně porovnat různé strategie a styly informování o konkrétní politické události
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Self-study of literature
Skills
Individual study
Seminar
assessment methods
Knowledge
Written exam
Skills
Group presentation at a seminar
Seminar work
Recommended literature
  • Esser, Frank - Pfetsch, Barbara eds. Comparing Political Communication. Theories, Cases, and Challenges.. Cambridge University Press., 2004.
  • Křeček, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-3536-8.
  • Lebedová, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň : politická komunikace v České republice. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-7419-158-9.
  • Stanyer, James. Modern Political Communication. Mediated Politics in Uncertain Times.. Polity Press., 2007.
  • Urban, Lukáš; Dubský, Josef,; Murdza, Karol. Masová komunikace a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3563-4.
  • Washbourne, Neil. Mediating politics : newspapers, radio, television and the Internet. Maidenhead : Open University Press, 2010. ISBN 0-335-21759-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester