Course: Political Marketing

« Back
Course title Political Marketing
Course code KAP/PMA
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kocur Zdeněk, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Political marketing, terminology, introduction 2. Development of political marketing in the 20th century according to developments in political parties character 3. Electoral Campaigns - political marketing in praxis 4. Retreat of ideology in politics - changes in representation of the programme 5. Public relations, introduction of the discipline, basic terminology 6. PR in politics 7. Candidates in represented in electoral campaigns 8. Political parties represented in electoral campaigns

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Students' self-study, Seminar
  • Preparation for an examination (30-60) - 55 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
na základní úrovni charakterizovat definice, pojmy, procesy a aktéry politického marketingu v kontextu politického, ekonomického a mediálního systému
charakterizovat základní principy odborné práce z oblasti politického marketingu
charakterizovat základní metodologické postupy v dané disciplíně politologie
interpretovat roli médií a sociálních médií pro danou disciplínu politologie
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými strategiemi politického marketingu
popsat principy fungování postmoderního politického marketingu
Skills
užívat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce
kriticky analyzovat a interpretovat odbornou literaturu k tématu včetně zahraniční provenience
samostatně a v širších souvislostech interpretovat nejnovější aplikované poznatky politického marketingu
na základní úrovni analyzovat trendy v politickém marketingu v posledním desetiletí
vytvořit odborný výstup akceptovatelný po obsahové i formální stránce
learning outcomes
Knowledge
uvést do souvislosti s politickým marketingem agendu-setting
analyzovat politické strany dle orientace
interpretovat poslední poznatky z lobbyingu a spin-doctoringu v kampaních
vysvětlit význam sociálních médií pro politický marketing
analyzovat politický trh a typy kampaní
interpretovat proměny definice politický marketing v souvislosti se změnami v éře postmoderního politického marketingu
Skills
samostatně analyzovat četnost mediálních výskytů pojmů, témat a politických subjektů
samostatně volit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze vybrané kampaně
zařadit konkrétní volební kampaň k příslušnému typu na základě zadaných kritérií
samostatně navrhovat řešení konkrétních problémů politického marketingu
kriticky hodnotit vhodné nástroje public relations v konkrétních kampaních
navrhovat efektivní užívání sociálních médií k propagaci politického subjektu
samostatně analyzovat mediální kampaně politických subjektů
samostatně volit vhodný metodologický postup k řešení konkrétní situace v oblasti politického marketingu
teaching methods
Knowledge
Self-study of literature
Lecture supplemented with a discussion
Skills
Seminar
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Dančák, Břetislav,; Hloušek, Vít. Parlamentní volby 2006 a česká politika. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2006. ISBN 80-210-4161-7.
  • FTOREK, Josef. Public relations jako ovlivňování mínění. Grada, Praha, 2007.
  • JABŁONSKI, Andrej W. a kol. Politický marketing. Úvod do teorie a praxe. Nakladatelství: Barrister a Principal, 2005.
  • LILLEKER, Darren G. Political Marketing: The Cause of an Emerging Democratic Deficit in Britain?. In Wymer, Walter W. a Lees-Marshment, Jennifer (eds.). Current Issues in Political Marketing. New Y, 2005.
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. In Dančák, B.; Hloušek, V. (eds.). Parlamentní volby 2006 a česká politika. IIPS. Brno, 2006.
  • PETROVÁ, Barbora. Volební kampaň v médiích. In Čaloud, Dalibor; Foltýn, Tomáš; Havlík, Vlastimil a Matušková, Anna (eds.). Volby do Poslanecké s, 2006.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester