Lecturer(s)
|
-
Hajšmanová Astrid, PhDr. Ph.D.
-
Zecha Miroslav, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Pílniková Tereza, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
The content of lectures and seminar activities is specified for each semester on the basis of consultations of the guarantor with the supervisors of the students attending the course in the given semester. The content of the course for each semester is modified especially with regard to the focus of the dissertation thesis of individual students. The actual content of the course is specified at the beginning of each semester on the course page in Courseware.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, One-to-One tutorial, Skills demonstration, Self-study of literature
- E-learning (given by an e-learning course)
- 52 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 4 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
samostatně posoudit nové metodologické přístupy v mezinárodních vztazích |
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod mezinárodních vztahů pro řešení konkrétního problému |
samostatně vymezit strukturální pojmy soudobých mezinárodních vztahů |
Skills |
---|
navrhnout výzkumný plán |
využít adekvátní metodu sběru a analýzy dat v rámci dílčího výzkumu či výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce |
samostatně na pokročilé úrovni prezentovat a obhájit výsledky dílčího výzkumu nebo výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce i v cizím jazyce |
vysvětlit formální i etické zásady vědecké práce včetně zásad publikační činnosti platných v oboru mezinárodní vztahy |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech soudobých mezinárodních vztahů |
kriticky pojednat metodologickou stránku klasických a paradigmatických děl v oboru mezinárodní vztahů |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozlišit jednotlivé teoretické přístupy v rámci oboru řešení konfliktů v mezinárodních vztazích |
samostatně argumentovat ohledně možností využití různých teoretických přístupů oboru řešení konfliktů v mezinárodních vztazích v rámci empirického výzkumu |
Skills |
---|
na pokročilé úrovni samostatně interpretovat procesy odehrávající se v rámci řešení konfliktů v mezinárodních vztazích prostřednictvím různých teoretických perspektiv |
samostatně naplánovat a realizovat výzkum v oblasti řešení konfliktů v mezinárodních vztazích za využití relevantních teoretických perspektiv |
v příslušné formě sepsat výzkumnou zprávu o vlastním empirickém výzkumu z oblasti řešení konfliktů v mezinárodních vztazích |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar |
Students' portfolio |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Crocker Ch. - Hampson F. O. - Aall P. Turbulent Peace. The Challenges of Managing International conflict. USIP Press: Washington. 2003..
-
Doyle, Michael W.; Sambanis, Nicholas. Making war and building peace : United Nations peace operations. Princeton : Princeton University Press, 2006. ISBN 0-691-12275-X.
-
Geller, Daniel S.; Singer, J. David. Nations at war : a scientific study of international conflict. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-62906-3.
-
Höglund K. - Öberg M. (eds.). Understanding Peace Research, Methods and Challenges. Routledge: New York, 2011..
-
Huth, Paul K.; Allee, Todd L. The democratic peace and territorial conflict in the twentieth century. Cambridge : Cambridge University Press, 2002. ISBN 0-521-80508-2.
-
Wallensteen, Peter. Understanding conflict resolution : war, peace and the global system. 2nd ed. London : Sage, 2007. ISBN 978-1-4129-2859-5.
-
Wood E. J. The Ethical Challenges Field Research in Conflict Zones. Qualitative Sociology, Vol. 29, No. 3, 2006. s. 373-386..
|