Vyučující
|
-
Pílniková Tereza, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. pojem konflikt, obor řešení konfliktů, druhy konfliktů v mezinárodním systému 2. příčiny konfliktů v mezinárodních vztazích (reálné příčiny a interpretace), hladiny analýzy konfliktů a přístupy řešení 3. ozbrojené a neozbrojené konflikty (válka/mír v mezinárodních vztazích) 4. konfliktní cyklus - stádia konfliktu a nástroje řešení 5. teorie her jako nástroj řešení konfliktů (metafory a modely) 6. diplomacie jako nástroj řešení konfliktů 7. systém kolektivní bezpečnosti - řešení konfliktů dle Charty OSN (akce k udržení míru, donucovací akce) 8. systém kolektivní bezpečnosti ? řešení konfliktů dle Charty OSN (peacekeeping) 9. role regionálních organizací při řešení konfliktů dle kapitoly 8 Charty OSN 10. prevence konfliktů - systém včasného varování a mechanismy odzbrojení 11. postkonfliktní rekonstrukce a obnova státu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní podobory mezinárodních vztahů |
charakterizovat rozdíly mezi fungováním mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
rozpoznat a klasifikovat základní témata mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
na základní úrovni analyzovat události v mezinárodní politice |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat různé typy konfliktů |
zhodnotit význam mezinárodních institucí v procesu řešení konfliktů |
popsat vývoj oboru řešení konfliktů |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat způsob řešení konfliktu |
zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze vybraného konfliktu |
demonstrovat konkrétní konfliktní cyklus a řešení konfliktu na vybraném mezinárodním konfliktu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Crocker, Chester A. - Hampson, Fen Osler - Aall, Pamela (ed.). Turbulent Peace. The Challenges of Managing International conflict. USIP Press, 2003.
-
Diehl, Paul F. International Peacekeeping. With new epilogue on Somalia, Bosna, and Cambodia. The John Hopkins University Press, 1994.
-
Esman, Milton J.; Herring, Ronald J. Carrots, sticks, and ethnic conflict : rethinking development assistance. 1st paperback ed. Michigan : The University of Michigan Press, 2003. ISBN 0-472-08927-7.
-
Otunnu, Olara A. - Doyle, Michael W. (ed.). Peacemaking and Peacekeeping for the New Century. Roman and Littlefield Publisher, 1998.
-
Ramsbotham, Oliver - Woodhouse, Tom. Encyclopedia of International Peacekeeping Operations. ABC-Clio, 1999.
-
Waisová, Šárka. Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-390-0.
|