Lecturer(s)
|
-
Fajfr Alexander, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
The content of lectures and seminar activities is specified for each semester on the basis of consultations of the guarantor with the supervisors of the students attending the course in the given semester. The content of the course for each semester is modified especially with regard to the focus of the dissertation thesis of individual students. The actual content of the course is specified at the beginning of each semester on the course page in Courseware.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- E-learning (given by an e-learning course)
- 46 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
samostatně posoudit nové metodologické přístupy v mezinárodních vztazích |
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod mezinárodních vztahů pro řešení konkrétního problému |
samostatně vymezit strukturální pojmy soudobých mezinárodních vztahů |
Skills |
---|
navrhnout výzkumný plán |
využít adekvátní metodu sběru a analýzy dat v rámci dílčího výzkumu či výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce |
samostatně na pokročilé úrovni prezentovat a obhájit výsledky dílčího výzkumu nebo výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce i v cizím jazyce |
vysvětlit formální i etické zásady vědecké práce včetně zásad publikační činnosti platných v oboru mezinárodní vztahy |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech soudobých mezinárodních vztahů |
kriticky pojednat metodologickou stránku klasických a paradigmatických děl v oboru mezinárodní vztahů |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozlišit jednotlivé teoretické přístupy rozvojových studií |
samostatně argumentovat ohledně možností využití různých teoretických přístupů v rámci empirického výzkumu v rozvojových studiích |
kriticky diskutovat etapy vývoje oboru s ohledem na klíčové vědecké poznatky, které přinesly |
Skills |
---|
na pokročilé úrovni samostatně interpretovat procesy odehrávající se v rámci rozvojové spolupráce prostřednictvím různých teoretických perspektiv |
samostatně naplánovat a realizovat výzkum v oblasti rozvojových studií za využití relevantních teoretických perspektiv |
v příslušné formě sepsat výzkumnou zprávu o vlastním empirickém výzkumu z oblasti rozvojových studií |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Self-study of literature |
Individual study |
Skills |
---|
Seminar |
Students' portfolio |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Collier, Paul. The bottom billion : why the poorest countries are failing and what can be done about it. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-537463-6.
-
Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
-
Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
-
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
So, Alvin Y. Social change and development : modernization, dependency and world-system theories. Newbury Park : SAGE Publications, 1990. ISBN 978-0-8039-3547-1.
-
Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
-
Todaro, Michael P. Economic development. 10th ed. Harlow : Addison-Wesley, 2009. ISBN 978-1-4058-7424-3.
|