Předmět: Úvod do praktické žurnalistiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do praktické žurnalistiky
Kód předmětu KAP/UPZ
Organizační forma výuky Nevyplněno + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchlík Josef, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kocur Zdeněk, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Mediální trh v České republice a příklady fungování médií v zahraničí 2. Role regionálního tisku versus zprávy z domova 3. Zahraniční zpravodajství a válečné zpravodajství 4. Práce s agenturními zprávami a informacemi pro tisk 5. PR a tiskový mluvčí 6. Práce redaktora, editora, korektora atd. 7. Jak vypadá den redakce 8. Exkurze 9. Základní tvůrčí žurnalistické styly 10.Skladba textu a moc titulku 11.Novináři a oběti trestných činů, Etika novináře

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 42 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 2 hodiny za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozlišit jednotlivé žánry odborných výstupů
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup
prezentovat své odborné výstupy v českém jazyce
vyhledat a kriticky zhodnotit odbornou literaturu na dané téma
aplikovat základní principy vědecké práce jako je např. práce se zdroji či citace ve svých vlastních textech
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat roli žurnalistiky a médií v současné společnosti
popsat v obecné rovině vztah mezi médii a politikou
vysvětlit podstatu činnosti jednotlivých profesí v oblasti médií
rozlišit základní žurnalistické žánry a styly
popsat základní parametry mediálního prostředí
klasifikovat typy médií a popsat jejich základní charakteristiky ve vztahu k politické sféře
Odborné dovednosti
kriticky zhodnotit konkrétní mediální výstup na základě znalosti žurnalistických stylů a žánrů
vytvořit mediální výstup odpovídající zadanému stylu a žánru
analyzovat a kriticky interpretovat různé typy mediálních výstupů na základě znalosti parametrů mediálního prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Burton, Graeme; Jirák, Jan. Úvod do studia médií. Brno : Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.
  • Čmejrková, Světla; Hoffmannová, Jana. Jazyk, média, politika. Vyd. 1. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-1034-3.
  • Jirák, Jan; Köpplová, Barbara. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
  • Leichtová, Magdalena. Média a rozvoj : pracovní listy. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0021-8.
  • Thompson, John B. Média a modernita : sociální teorie médií. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0652-6.
  • Trampota, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.
  • Washbourne, Neil. Mediating politics : newspapers, radio, television and the Internet. Maidenhead : Open University Press, 2010. ISBN 0-335-21759-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr