Předmět: Úvod do rozvojových studií

« Zpět
Název předmětu Úvod do rozvojových studií
Kód předmětu KAP/URSN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cink Zdeněk, Ing. PhD.
Obsah předmětu
1. Od kolonizace k dekolonizaci a "vznik" rozvojového světa 2. Charakteristiky rozvojového světa 3. 60. léta a první dekáda rozvoje - význam klasických ekonomických teorií pro rozvoj a teorii modernizace 4. 70. léta a první redefinice teorie modernizace - koncept základních potřeb 5. 80. léta a ztracená dekáda rozvoje (návrat k teorii modernizace) 6. 90. léta a nástup nového rozvojového myšlení (koncept lidského rozvoje) 7. Rozvojové cíle tisíciletí a jejich revize 8. Alternativní přístupy k rozvoji (teorie závislosti, teorie světového systému, kulturologický přístup, škola 3. světa, postrozvoj) 9. Možnosti měření rozvoje 10. Rozvojová pomoc (obecné charakteristiky a příklady významných poskytovatelů) 11. Rozvojové aktivity OSN 12. Rozvojové aktivity MMF a SB 13. Rozvojové aktivity USA 14. Rozvojové aktivity OECD

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 54 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat rozvojová studia jako podobor studia mezinárodních vztahů
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách
Odborné dovednosti
operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje
vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách
uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností
vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách
charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce
Odborné dovednosti
demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech
zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN
zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém
zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Carothers, Thomas. Development aid confronts politics the almost revolution. Washington : Carnegie Endowment for International Peace, 2013. ISBN 978-0-87003-400-8.
  • Dušková, Lenka. Encyklopedie rozvojových studií. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2948-9.
  • Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
  • Peet, Richard - Hartwick, Elaine. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Press: New York, 2015.
  • Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
  • Ziai, Aram (ed.). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge: New York, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr