Vyučující
|
-
Havlín Theodor, Mgr. Ph.D.
-
Havel René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaněk František, PhDr. Ph.D.
-
Černý Radek, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V první části kurzu se stručně objasňují základní pojmy archeologie: archeologické prameny, jejich vznik transformacemi živé kultury, základní klasifikace transformací apod. Následuje základní poučení o základech teorie a metodologie (artefakt, ekofakt, jejich dělení) a rovněž možnostech poznávání společnosti a symbolických struktur na základě archeologických pramenů. Druhá část přednášky podává stručný přehled změn lidské kultury od paleolitu do konce pravěku. Přednáška podává stručný přehled dějin pravěku včetně systému archeologických kultur ve střední Evropě. Předmět je vhodný pro studenty, kteří studují archeologii jako hlavní obor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 38 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti |
---|
je schopen využívat elektronické informační zdroje |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
jsou schopni formulovat základní pojmy archeologie a orientují se v přehledu kultur a kulturních změn od paleolitu do konce pravěku |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznají hlavní artefaktovou náplň pravěkých období |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Beech M.; Kuna, Martin. Archaeological theory in Europe. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1993.
-
Hodder, Ian. Post-processual archaeology. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1993.
-
Neustupný, Evžen. Concept building in archaeology. In: W.Hensel, S.Tabaczyński and P.Urbańczyk, Theory and Practice of Archaeological Research. Warszawa, 1998. ISBN 83-85463-66-6.
|