Vyučující
|
-
David Bohuslav, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů. Přednáška se soustřeďuje na podrobné seznámení s archeologickými prameny pro toto období: s bronzovými a železnými artefakty (včetně příslušných technologií získávání železa a jeho formování), s ozdobami a zejména keramikou včetně její technologie a výzdoby. Pozornost se věnuje obydlím a rituálním projevům (opevnění včetně tzv. laténských oppid, pohřební ritus kostrový i žárový). Vykládá se systém získávání potravy (chov domácích zvířat a pěstování plodin). Studentům se dostává základního poučení o společenských systémech (obchod a jeho rozpoznávání v archeologických pramenech) a o symbolizmu této doby. Zmiňují se nejstarší psané prameny k tomuto období. Přednášky jsou založeny na archeologii České republiky s rozsáhlými exkursy do širšího okolí. Část kurzu věnovaná době římské sleduje kromě území ČR také základní aspekty života v té části (střední) Evropy, která se nacházela mimo římskou říši (tzv. barbarikum)a v kontrastu k tomu sleduje archeologické projevy vyspělé civilizace římského světa na jeho hranici s barbarikem. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů, kteří zpracují a obhájí seminární práci k vybranému problému doby železné a doby římské v celoevropském (zejména středoevropském) záběru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti |
---|
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout chronologii archeologických kultur v době halštatské a laténské |
Vysvětlit sídelní strategii jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Shrnout problematiku archeologicky uchopitelných projevů symbolického chování člověka v době halštatské a laténské |
Vytvořit přehled movitých i nemovitých artefaktů jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Charakterizovat pramennou základnu ke sledovanému období. |
Popsat pohřební ritus ve sledovaném období |
Odborné dovednosti |
---|
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
Na vybraných artefaktech demonstrovat společenské a kulturní změny, ke kterým dochází v době halštatské a laténské |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Salač, Vladimír. Archeologie pravěkých Čech. 8, Doba římská a stěhování národů. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86124-81-0.
-
Venclová, N. (ed). Archeologie pravěkých Čech 7 - Doba laténská. Praha, 2008.
-
Waldhauser, J. Encyklopedie Keltů v Čechách. Praha : Libri, 2001.
|