Vyučující
|
-
Makovička Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Původ elektronických zařízení, jako výsledek dlouhodobých historických procesů 2. Aplikace digitálních technologií v humanitních vědách 3. Internet a informační revoluce 4. Webové portály a komunitní sítě 5. Bibliografické zdroje a nástroje 6. Moderní metody vyhledávání a záznamu dat 7. Archeologická data a jejich specifika 8. Elektronické informační zdroje 9. Důležitost standardů a jejich přehled 10. Základy statistiky 11. Digitální mapy 12. Virtuální 3D rekonstrukce, virtuální realita 13. Digitální publikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popsat základní zdroje dat v současné archeologii |
Odborné dovednosti |
---|
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Specifikuje odlišnosti ve zpracování dat v archeologii |
Shrne metody sloužící k získávání digitálních dat |
Vyjmenuje důležité technické prostředky současnosti pro studium a výzkum v humanitních oborech |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen vybrat a použít vhodné elektronické nástroje pro vlastní vzdělávání, řešení konkrétních otázek a projektů |
It is able to retrieve and process archaeological data |
Je schopen využívat geografické informační systémy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Krištuf, Petr; Šmejda, Ladislav,; Vařeka, Pavel. Opomíjená archeologie 2005 - 2006 = Neglected archaeology 2005 - 2006. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra archeologie, 2007. ISBN 978-80-254-1062-2.
-
Lock, Gary. Using computers in archaeology : towards virtual pasts. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-16770-1.
-
Macháček, Jiří. Břeclav - Pohansko : digitální katalog archeologických pramenů. V., Sídlištní aglomerace v Lesní školce. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2820-3.
-
Macháček, Jiří. Počítačová podpora v archeologii. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1562-4.
-
Malina, Jaroslav. Metody deskripce, klasifikace a statistiky v petroarcheologii. Vyd. 1. Brno : Univerzita J. E. Purkyně, 1976.
-
Neustupný, Evžen; John, Jan. Příspěvky k archeologii 2. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-57-1.
-
Šmejda, Ladislav. Hlavní osy variability pohřebního ritu na lokalitě z mladšího eneolitu a starší doby bronzové u Holešova, okr. Kroměříž. Plzeň Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-63-5.
|