Vyučující
|
-
Makovička Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1) Archeologické transformace. 2) Systematika archeologických pramenů. 3) Archeologický terénní výzkum jako fyzická analýza pramenů. 4) Analýza v laboratoři; deskriptivní systémy a jejich realizace databázemi. 5) Pojem archeologické struktury, hledání struktur v tradiční archeologii, matematický přístup ke strukturám. 6) Interpretace struktur. 7) Kategorie živé kultury, archeologický model a jeho výstavba. 8) Užití modelů při analýze, při interpretaci. 9) Interpretace praktické funkce, společenského významu a symbolického smyslu. 10) Iterativnost archeologické metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti |
---|
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
Kriticky zhodnotit zdroje informací a umět je tvořivě zpracovat. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit pojmy archeologické metody (transformace analýza syntéza struktur, interpretace) |
Vysvětlit výstavbu archeologického modelu |
Vysvětlit fyzickou analýzu archeologických pramenů |
Vysvětlit analýzu v laboratoři a tvorbu deskriptivních systémů |
Vysvětlit význam databízí v archeologii |
Odborné dovednosti |
---|
Interpretovat struktury prostřednictvím modelování |
Klasifikovat archeologické transformace |
Přistupovat k artefaktovým, ekofaktovým a přírodním pramenům |
Popsat archeologické prameny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Binford, L. R. Middle-range Research and the Role of Actualistic Studies. In: L.R. Binford, Working at Archaeology. New York: Academic Press (=L.R.Binford, Bones: Ancient Man and Modern Myths. New York: Academic Press, 1981) 411-422.. 1983.
-
Hodder, Ian. Reading the past : current approaches to interpretation in archaeology. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-40957-8.
-
Neustupný, E. Nástin archeologické metody - An outline of the archaeological method. Archeologické rozhledy 38, 525-549. 1986.
-
Neustupný, Evžen. Die Besiedlung Böhmens im Äneolithikum, Praehistorica 15, str. 81-84. Praha Univerzita Karlova, 1989.
-
Neustupný, Evžen. K matematické analýze pravěkých pohřebišť, Současné úkoly československé archeologie, str. 190-193.. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1981.
-
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Neustupný, Evžen. Syntéza struktur formalizovanými metodami - vektorová syntéza. Příspěvky k archeologii 2 Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. 2005.
-
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Neustupný, Evžen. The significance of facts. Journal of European Archaeology 3, 189-212. Aldershot, 1995.
-
Neustupný, Evžen. Whither archaeology?. Cambridge Antiquity Publications, 1971.
-
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Schiffer, M. B. Behavioural Archaeology. New York, 1976.
|