Vyučující
|
-
Pospíšil Michal, Mgr. Ph.D.
-
Melzer Petr, Mgr.
-
Makovička Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Halva Jan, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1. Vymezení oboru archeologie 2. Základní kategorie archeologických pramenů, jejich povaha, výpovědní schopnosti a limity (s důrazem na formační procesy archeologických pramenů - archeologizaci a památkové hledisko - vyčerpatelnost) 3. Odlišnosti studia minulosti na základě různých historických pramenů (zejm. písemné, ikonografické, jazykové) s důrazem na artefaktuální kulturu 4. Odlišnosti studia živé a zaniklé kultury (vztah archeologie a sociální a kulturní antropologie) 5. Charakteristika různých informačních zdrojů (odborná literatura, odborné mapy s obsahem, databáze, 3D vizualizace apod.), jejich hodnocení a kritické využívání; odlišnosti obecných zdrojů (zejm. na internetu) a odborného textu 6. Základní druhy odborných textů: monografie a kapitoly v monografii, článek v periodiku, stať ve sborníku, kritický katalog výstavy, informace a hodnocení odborné literatury (anotace, zpráva, recenze); poznámkový aparát, práce s odborným textem 7. Archeologie na internetu a kritické hodnocení zdrojů 8. Etika v odborné a vědecké práci, původní a převzatá data a informace, citace zdrojů 9. Kritický rozbor, hodnocení a využití odborného textu 10. Prezentace výsledků studia odborných textů prostřednictvím seminárního referátu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 9 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Odborné dovednosti |
---|
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
Používat s porozuměním odborný jazyk |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout institucionální a informační strukturu české a částečně i evropské archeologie |
Shrnout problematiku informačních zdrojů v archeologii |
Shrnout charakteristiky jednotlivých druhů odborných textů |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat pravidla vědeckého aparátu a etická pravidla vědecké práce |
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Klápště, J. The Archaeology of Prague and the Medieval Czech Lands, 1100?1600. Vyd. 1. Sheffield: Equinox, 2016.. 2016. ISBN 978-1-84553-633-6.
-
Klápště, Jan. Proměna českých zemí ve středověku. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-140-8.
-
KRAJÍC, R.; MĚŘÍNSKÝ, Z.; VAŘEKA, P. Archaeology of the 16th?20th century in the Czech Republic, Archaeologia historica 42/2, 2017. 2017.
-
Kuna, Martin. Archeologie pravěkých Čech. 1, Pravěký svět a jeho poznání. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-86124-75-9.
-
Podborský, Vladimír. Úvod do studia archeologie. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-210-7616-7.
|