Předmět: Archeologický seminář 2

« Zpět
Název předmětu Archeologický seminář 2
Kód předmětu KAR/ASM2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlín Theodor, Mgr. Ph.D.
  • Makovička Tomáš, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: 1. Vývoj a perspektivy pravěké archeologie (hlavní myšlenkové proudy, základní výzkumná témata, významné osobnosti, rozbor zadané literatury) 2. Problematika klasifikačních přístupů v pravěké archeologii (rozbor zadané literatury) 3. Role experimentu v pravěké archeologii (rozbor zadané literatury) 4. Přínos etnoarcheologie pro poznání pravěkých období (rozbor zadané literatury) 5. Tafonomie v rámci archeologického výzkumu (rozbor zadané literatury) 6. Archeogenetika a její přínos ke studiu pravěkých komunit (rozbor zadané literatury) 7. Půda jako archeologický pramen (rozbor zadané literatury) 8. Etnicita a problematika archeologických kultur (rozbor zadané literatury) 9. Migrace v pravěku (rozbor zadané literatury) 10. Prezentace referátů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 16 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout základní principy a metody vědecké práce
Odborné dovednosti
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce
Používat s porozuměním odborný jazyk
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat základní tematické okruhy pravěké archeologie.
Shrnout základní cíle a přístupy archeologie pravěku.
Načrtnout možnosti spolupráce archeologie s přírodovědnými a technickými obory
Odborné dovednosti
Formulovat význam a přínos oboru v různých souvislostech
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse
Vytvářet pokročilejší formy odborného textu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • David, N., and C. Kramer. Ethnoarchaeology in action. New York: Cambridge University Press., 2001.
  • EXARC Journal. EXARC Journal. .
  • Flores, Jodi Reeves; Paardekooper, Roeland. Experiments past : histories of experimental archaeology. 2014. ISBN 978-90-8890-251-2.
  • Krištuf, P. a kol. Arény předků. Posvátno a rituály na počátku eneolitu = Ancestral arenas: Cult and ritual at the begining of the Eneolithic period. Plzeň ZČU, 2019.
  • Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
  • Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
  • Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
  • Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr