Vyučující
|
-
Havlín Theodor, Mgr. Ph.D.
-
Makovička Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1. Vývoj a perspektivy pravěké archeologie (hlavní myšlenkové proudy, základní výzkumná témata, významné osobnosti, rozbor zadané literatury) 2. Problematika klasifikačních přístupů v pravěké archeologii (rozbor zadané literatury) 3. Role experimentu v pravěké archeologii (rozbor zadané literatury) 4. Přínos etnoarcheologie pro poznání pravěkých období (rozbor zadané literatury) 5. Tafonomie v rámci archeologického výzkumu (rozbor zadané literatury) 6. Archeogenetika a její přínos ke studiu pravěkých komunit (rozbor zadané literatury) 7. Půda jako archeologický pramen (rozbor zadané literatury) 8. Etnicita a problematika archeologických kultur (rozbor zadané literatury) 9. Migrace v pravěku (rozbor zadané literatury) 10. Prezentace referátů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Odborné dovednosti |
---|
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
Používat s porozuměním odborný jazyk |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat základní tematické okruhy pravěké archeologie. |
Shrnout základní cíle a přístupy archeologie pravěku. |
Načrtnout možnosti spolupráce archeologie s přírodovědnými a technickými obory |
Odborné dovednosti |
---|
Formulovat význam a přínos oboru v různých souvislostech |
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
Vytvářet pokročilejší formy odborného textu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
David, N., and C. Kramer. Ethnoarchaeology in action. New York: Cambridge University Press., 2001.
-
EXARC Journal. EXARC Journal. .
-
Flores, Jodi Reeves; Paardekooper, Roeland. Experiments past : histories of experimental archaeology. 2014. ISBN 978-90-8890-251-2.
-
Krištuf, P. a kol. Arény předků. Posvátno a rituály na počátku eneolitu = Ancestral arenas: Cult and ritual at the begining of the Eneolithic period. Plzeň ZČU, 2019.
-
Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
-
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.
|