Předmět: Environmentální archeologie

« Zpět
Název předmětu Environmentální archeologie
Kód předmětu KAR/ENA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Coufalová Hana, PhDr. Ph.D.,DSc.
  • Krahula Jaroslav, Mgr.
Obsah předmětu
Základní témata: 1. Úvod do studia environmentální archeologie, historie a doučasné trendy v oboru 2. Změny environmentu a jejich datování: přehled datovacích metod využívaných v archeologii a environmentální archeologii (dendrochronologie, metoda radioaktivního uhlíku, optická luminiscence a další) 3. Změny vegetace v holocénu - pylová analýza jako hlavní nástroj ke zkoumání vegetačních změn a lidského vlivu na krajinu 4. Makrozbytková analýza rostin - metoda zkoumající změny krajiny, způsoby obživy, způsoby zemědělské výroby výroby, dietu a přípravu jídel. Základy domestikace rostlin 5. Analýza malakofauny - jedna z metod zkoumání minulého přírodního prostředí především z hlediska paleoklimatu, vegetace i lidského vlivu na krajinu 6. Archeozoologie - analýza kosterních pozůstatků zvířat v archeologických kontextech. Má zásadní význam pro sledování domestikace zvířat, vývoj zemědělství, technologických inovací, diety a krajinných změn 7.-8. Kvarterní geologie a geomorfologie - vývoj kvartéru, tj. období spjatého s vývojem člověka. Změny klimatu a zemského povrchu a jejich příčiny. Využití metod geologie a geomorfologie pro archeology 9. Pedologie - metoda zkoumající současný zemský povrch. Vznik půdy, přehled základních půdních typů a praktické pokyny pro využití pedologických znalostí v archeologii 10. Paleoklimatologie - základní znalosti o příčinách klimatických změn v kvartéru a přehled dosavadních klimatických modelů pro posledních 10000let. Důsledky klimatických změn na změny lidského chování 11.-12. Vývoj krajiny a lidských sídel ve světle výsledků environmentální archeologie

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 17 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
Shrnout chemii a biologii v rozsahu středoškolské výuky
Shrnout základy současné archeologické teorie a metody
Nastínit vývoj klimatu v kvartéru
Odborné dovednosti
Porozumět vědecky strukturované přednášce
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce
Využívat elektronické informační zdroje
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Shrnout metody zkoumání přírodního prostředí a ekofaktů a naturfaktů v archeologickém kontextu
Uvést příklady a cíle mezioborové spolupráce v archeologii
Vyjmenovat vybrané živočišné a rostlinné druhy v latinském jazyce
Vysvětlit po teoretické stránce problematiku odběru a zpracování environmentálních vzorků
Shrnout problematiku geologie kvartéru
Odborné dovednosti
Volit odpovídajících metod zkoumání přírodního prostředí v minulosti s ohledem na kladené otázky
Je schopen základního odběru environmentálních vzorků
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bíšková, J. - Brychová, V. - Demján, P. et al. Možnosti a limity radiouhlíkového datování se zaměřením na netypické archeologické vzorky - Capabilities and limits of radiocarbon dating with a focus on untypical archaeological samples. Archeologické rozhledy 75.1, 40-67. 2023.
  • De Vareilles, A., Pelling, R., Woodbridge, J., & Fyfe, R. Archaeology and agriculture: plants, people, and past land-use. Trends in Ecology & Evolution, 36(10), 943?954. 2021.
  • Kočár, P. - Dreslerová, D. Archeobotanické nálezy pěstovaných rostlin v pravěku České republiky - Archeobotanical finds of cultivated plants in the prehistory of th Czech Republic. Památky archeologické 101, 203-242. 2010.
  • Kyncl, Josef. Letokruhy jako kalendář i záznamník : zajímavosti z dendrochronologie. První vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0198-6.
  • Kyselý, R. Historie chovu domácích zvířat v Čechách a na Moravě ve světle archeozoologických nálezů. Živa 5, 225-229. 2016.
  • Lisá, L.- Bajer, A. Manuál geoarcheologa aneb Jak hodnotit půdy a sedimenty. Mendelova univerzita v Brně, Geologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i., Česká geologická společnost.. 2014.
  • Pokorný, P. II. Exploze věd o kvartéru ve 20. století. O čtvrtém řádu a o tom, jak se nakonec, neřád, zkomplikoval. Vesmír 89, duben 2010, 242-249. 2010.
  • Pokorný, P. Vznik kvartérní vědy. O čtvrtém řádu a o tom, jak se nakonec, neřád, zkomplikoval. Vesmír 89, březen 2010, 165-173. 2010.
  • Seznam aktuální doporučené literatury bude zveřejněn na začátku semestru. Seznam aktuální doporučené literatury bude zveřejněn na začátku semestru. .
  • Světlík, I. ? Jull, A J T. ? Molnár, M. et al. The best possible time resolution: how precise could a radiocarbon dating method be? Radiocarbon 61/6, 1729-1740. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr