Vyučující
|
-
Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Retrospektivní biologická antropologie: cíl kurzu, úvod do studia (Larsen, 2013; kap. 1). 2. Lidská kostra: normální anatomie a variabilita kostí a zubů (White et al., 2011; Čihák, 2011; Mays, 2010; kap. 1). 3. Metody využívané v restrospektivní antropologii (Katzenberg and Saunders, 2011; část 4; Chhem and Brothwell, 2007; Pinhasi and Mays, 2008, část 1). 4. Archeologie lidských pozůstatků: původ kosterních souborů (Mays, 2010; Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 3). 5. Mikrostruktura tvrdých tkání a jejich význam pro retrospektivní studie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 5 a 8; Mays, 2010; kap. 1; Weiss, 2009; kap. 2). 6. Využití mikroskopie v bioarcheologických výzkumech (mikrostruktura tvrdých tkání, metody odhadu věku, určení biologického původu vzorku). 7. Tafonomie (Katzenberg and Saunders, 2011; kap. 3; White et al., 2011; kap. 20). 8. Využití 3D fotografie v tafonomii (software 3D Catch). 9. Fosilie, jejich původ a význam v paleoantropologii (Larsen, 2013; kap. 7). 10. 3D skenování a tisk jako nástroj šíření dat a kurátorství vzácných nálezů. 11. Bioarcheologie (Weiss, 2009; kap. 1; Martin et al., 2013; kap. 1 a 7). 12. Využití 3D scanneru v bioarcheologii (MorphoTester). 13. Grafické programy v terénní antropologii a bioarcheologii (Inkscape, Gimp, ImageJ).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 286 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
shrnout archeologickou teorii a metodu v rozsahu magisterského studia archeologie |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
samostatně systematicky pracovat |
využívat relevantní informační zdroje s ohledem na sledovanou tematickou oblast |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
detailněji pojmout jedno konkrétní téma z retrospektivní biologické antropologie |
shrnout teoretické a metodologické aspekty výzkumných projektů ve sledované tematické oblasti |
Odborné dovednosti |
---|
řádným způsobem připravit a realizovat výzkumný projekt |
samostatně zpracovat empirický materiál |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čihák, R. Anatomie I.-III. Grada Praha, 1987.
-
Chhem, R. K., Brothwell, D.R. Paleoradiology: imaging mummies and fossils. New York: Springer Science & Business Media, 2007. ISBN 978-3-540-48832-3.
-
Katzenberg, M. Anne; Saunders, Shelley R. Biological anthropology of the human skeleton. 2nd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-471-79372-4.
-
Larsen, C. S. Essentials of Physical Anthropology. Discovering Our Origins. WW Norton, 2013. ISBN 978-0393919387.
-
Martin, D. L., Harrod, R. P., Pérez, V. R. Bioarchaeology: An integrated approach to working with human remains. New York: Springer Science & Business Media, 2013. ISBN 978-1-4614-6377-1.
-
Mays, Simon. The archaeology of human bones. 2nd ed. Abingdon : Routledge/Taylor & Francis Group, 2010. ISBN 978-0-415-48091-8.
-
Pearson, Mike Parker. The archaeology of death and burial. [Gloucestershire] : Sutton Publishing, 2001. ISBN 0-7509-1777-6.
-
Pinhasi, R., Mays, S. Advances in human palaeopathology. John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-470-03602-0.
-
Weiss, E. Bioarchaeological Science: What we have learned from human skeletal remains.. Nova Science Publishers, Inc., 2009.
-
White, Tim D. Human osteology. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-746612-6.
|