Vyučující
|
-
Urbánek Dietmar Paul, Ing. Ph.D.
-
Osman Zdeněk, Ing. Ph.D.
-
Vodrážka Petr, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Volba souřadnicových systémů a transformace souřadnic, závazné geodetické referenční systémy na území ČR, místní souřadnicové systémy. 2. Moderní metody přímého sběru geodat, přístrojové vybavení, metody nepřímého sběru geodat (blízká fotogrammetrie, UAV, LSS, letecká fotogrammetrie a dálkový průzkum Země). 3. Způsoby a postupy zpracování geodat. 4. Hodnocení přesnosti metod sběru geodat a kvalita výsledných geodat. 5. Vizualizace a prezentace naměřených dat 2D a 3D. 6. Datové sady dostupné na území ČR využitelné pro archeologii. 7. Dokumentace v digitální formě a návrh datových modelů; datové báze a výměnné datové formáty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 182 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti jsou obeznámeni s archeologickou teorií a metodologií na úrovni magisterského studia archeologie. Studenti se orientují v problematice a relevantní odborné domácí i zahraniční literatuře vztahující se k tématu disertační práce. |
Odborné dovednosti |
---|
Studenti rozumí odbornému textu v českém a anglickém jazyce, jsou schopni interpretovat a kriticky posoudit jeho obsah. Studenti umí využívat elektronické informační zdroje. Studenti jsou schopni systematické samostatné práce. Studenti jsou schopni formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti jsou obeznámeni se základními metodickými postupy práce s prostorovými daty a jsou si vědomi významu a potenciálu prostorových informací pro poznávání minulosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Studenti ovládají zpracování a vizualizaci prostorových dat a jsou schopni uplatnit poznatky z oblasti geomatiky při přípravě výzkumných projektů. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Výstupní projekt, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čada, V., Vichrová, M. Rekonstrukční mapy v historickém atlasu města Plzně. In Historické mapy. Bratislava: Kartografické spoločnosť Slovenskej republiky, 34-44. Bratislava: Kartografické spoločnosť Slovenskej republiky, 2009. ISBN 978-80-89060-14-6.
-
Grewal, M.S., Weill, L.R., Andrews, A.P. Global Positioning Systems, Inertial Navigation and Integration. New Jersey, 2007. ISBN 978-0-470-04190-1.
-
Hájek, Pavel; Jedlička, Karel,; Kepka, Michal; Fiala, Radek; Vichrová, Martina,; Janečka, Karel; Čada, Václav. 3D Cartography as a platform for remindering important historical events: the example of the Terezín Memorial. Modern Trends in Cartography Lecture notes in geoi. 2015.
-
Chodějovská, Eva,; Šimůnek, Robert,; Adam, Dušan. Krajina jako historické jeviště : k poctě Evy Semotanové. Praha : Historický ústav, 2012. ISBN 978-80-7286-199-6.
-
Pavelka, Karel. Fotogrammetrie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-972-9.
-
Voženílek, Vít. Cartography for GIS : geovisualization and map communication. 1st ed. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1047-8.
|