Předmět: Management historického dědictví - archeologie válečných konfliktů a totalit 20. století. Opomíjený segment moderního materiálního dědictví

« Zpět
Název předmětu Management historického dědictví - archeologie válečných konfliktů a totalit 20. století. Opomíjený segment moderního materiálního dědictví
Kód předmětu KAR/MHD
Organizační forma výuky Přednáška + Není
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cagáň Jiří, PhDr. Ph.D.
  • Lopata Richard, doc. PhDr. Ph.D.
  • Ir. Nigro Jan, Mgr.
Obsah předmětu
První přednáška představí novou subdisciplínu označovanou jako archeologie modernity nebo současnosti, mezi jejíž významné tematické položky se řadí válečné konflikty a masové represe 20 století. Druhá až pátá přednáška se zaměří na pět tematických okruhů, které zahrnují archeologii první světové, druhé světové války a dále nacistické a komunistické totality. Účastníci kursu se seznámí s cíli, přístupy, metodami a možnostmi interpretace při studiu materiálních záznamů, a to v kontextu současného bádání a památkové praxe v různých částech Evropy. Dalších pět lekcí (6.-10.) ukáže na konkrétních případech jak lze výše prezentované postupy a metody aplikovat v rámci managementu historického dědictví v České republice. Zaměříme se na problematiku materiálních pozůstatků konce druhé světové války, stop nacistických zločinů spojených s pochody smrti, nacistických vězeňských táborů a poválečných trestních pracovních táborů spojených s těžbou uranové rudy. Tyto přednášky zahrnují příklady metodických postupů zkoumání a způsobů dokumentace opomíjených hmatatelných pozůstatků konfliktů a totalit 20. století. Studentům budou zároveň představeny konkrétní příklady archeologických nálezů z prezentovaných lokalit a metody jejich zpracování. Případové studie zahrnují také konkrétní postupy managementu temného moderního dědictví a návrhy ochrany a prezentace těchto památek (součinnost záchranného archeologického výzkumu, organizací zajišťujících zbavení pyrotechnické zátěže a Policie ČR, příklady spolupráce s orgány územní samosprávy při ochraně a prezentaci památek, spolupráce s pamětníky a předávání informací o obětech pozůstalým). Jedenáctá lekce se soustředí na palčivý problém využívání detektorů kovů za účelem nelegálního hledání archeologických památek, a to zejména z 20. století a dvanáctá cílí na vývoz archeologických artefaktů a předmětů s historickou a uměleckou hodnotou v kontextu celního řízení. Ke každé přednášce je připojen seznam literatury k dalšímu studiu a souhrnně pak jako samostatná položka ?Rozšiřující literatura a zdroje? na konci kursu. Po konzultaci s přednášejícím si studenti zvolí jednu lokalitu spojenou s temným dědictvím 20. století, kterou navštíví, samostatně provedou rekognoskaci viditelných materiálních pozůstatků, zjistí, zda a jak je památka prezentována veřejnosti a vyhodnotí aktuální hrozby (např. stavební činnost a další zásahy). Výsledky představí ve formě písemné seminární práce a krátkého referátu, který bude přednesen a diskutován v rámci poslední třinácté lekce. Přednášky zajišťují pracovníci Katedry archeologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni a externí specialista z oblasti celní správy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout základní principy a metody vědecké práce
Odborné dovednosti
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce
Výsledky učení
Odborné znalosti
Nastínit perspektivy a možnosti výzkumu válečných konfliktů a totalitních režimů 20. století Shrnout základní okruhy řešených otázek v Evropě Shrnout cíle a přístupy v oblasti managementu historického dědictví (válečné konflikty a totalitní režimy 20. století)
Odborné dovednosti
Diskutovat možnosti mezioborové spolupráce při výzkumu válečných konfliktů a totalitních režimů 20. století Ilustrovat na konkrétních případech proměny kulturní krajiny v průběhu 20. století Diskutovat možnosti ochrany historického dědictví
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr