|
Vyučující
|
-
Cagáň Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Lopata Richard, doc. PhDr. Ph.D.
-
Ir. Nigro Jan, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
První přednáška představí novou subdisciplínu označovanou jako archeologie modernity nebo současnosti, mezi jejíž významné tematické položky se řadí válečné konflikty a masové represe 20 století. Druhá až pátá přednáška se zaměří na pět tematických okruhů, které zahrnují archeologii první světové, druhé světové války a dále nacistické a komunistické totality. Účastníci kursu se seznámí s cíli, přístupy, metodami a možnostmi interpretace při studiu materiálních záznamů, a to v kontextu současného bádání a památkové praxe v různých částech Evropy. Dalších pět lekcí (6.-10.) ukáže na konkrétních případech jak lze výše prezentované postupy a metody aplikovat v rámci managementu historického dědictví v České republice. Zaměříme se na problematiku materiálních pozůstatků konce druhé světové války, stop nacistických zločinů spojených s pochody smrti, nacistických vězeňských táborů a poválečných trestních pracovních táborů spojených s těžbou uranové rudy. Tyto přednášky zahrnují příklady metodických postupů zkoumání a způsobů dokumentace opomíjených hmatatelných pozůstatků konfliktů a totalit 20. století. Studentům budou zároveň představeny konkrétní příklady archeologických nálezů z prezentovaných lokalit a metody jejich zpracování. Případové studie zahrnují také konkrétní postupy managementu temného moderního dědictví a návrhy ochrany a prezentace těchto památek (součinnost záchranného archeologického výzkumu, organizací zajišťujících zbavení pyrotechnické zátěže a Policie ČR, příklady spolupráce s orgány územní samosprávy při ochraně a prezentaci památek, spolupráce s pamětníky a předávání informací o obětech pozůstalým). Jedenáctá lekce se soustředí na palčivý problém využívání detektorů kovů za účelem nelegálního hledání archeologických památek, a to zejména z 20. století a dvanáctá cílí na vývoz archeologických artefaktů a předmětů s historickou a uměleckou hodnotou v kontextu celního řízení. Ke každé přednášce je připojen seznam literatury k dalšímu studiu a souhrnně pak jako samostatná položka ?Rozšiřující literatura a zdroje? na konci kursu. Po konzultaci s přednášejícím si studenti zvolí jednu lokalitu spojenou s temným dědictvím 20. století, kterou navštíví, samostatně provedou rekognoskaci viditelných materiálních pozůstatků, zjistí, zda a jak je památka prezentována veřejnosti a vyhodnotí aktuální hrozby (např. stavební činnost a další zásahy). Výsledky představí ve formě písemné seminární práce a krátkého referátu, který bude přednesen a diskutován v rámci poslední třinácté lekce. Přednášky zajišťují pracovníci Katedry archeologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni a externí specialista z oblasti celní správy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nastínit perspektivy a možnosti výzkumu válečných konfliktů a totalitních režimů 20. století Shrnout základní okruhy řešených otázek v Evropě Shrnout cíle a přístupy v oblasti managementu historického dědictví (válečné konflikty a totalitní režimy 20. století) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskutovat možnosti mezioborové spolupráce při výzkumu válečných konfliktů a totalitních režimů 20. století Ilustrovat na konkrétních případech proměny kulturní krajiny v průběhu 20. století Diskutovat možnosti ochrany historického dědictví |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
|